مشکلاتی که فقط چپ دست ها با آن ها دست و پنجه نرم می کنند


23 مرداد هر سال – مطابق با 13 اوت – روز جهانی چپ دست ها نامگذاری شده است. به همین مناسبت بر آن شدیم تا در این نوشته به مشکلات رایجی که چپ دست ها دارند بپردازیم. در مورد علت یا علل چپ دستی اطلاعات قطعی در دسترس نیست. با این حال محققان نظریه هایی چون وراثت، یادگیری، و فعالیت های مغز در دوران جنینی را مطرح می کنند. بر اساس آمار حدود 10 تا 30 درصد...

۲۳ مرداد هر سال – مطابق با ۱۳ اوت – روز جهانی چپ دست ها نامگذاری شده است. به همین مناسبت بر آن شدیم تا در این نوشته به مشکلات رایجی که چپ دست ها دارند بپردازیم.

در مورد علت یا علل چپ دستی اطلاعات قطعی در دسترس نیست. با این حال محققان نظریه هایی چون وراثت، یادگیری، و فعالیت های مغز در دوران جنینی را مطرح می کنند. بر اساس آمار حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد جمعیت جوامع مختلف را چپ دست ها تشکیل می دهند. با این حال هنوز در برخی کشورها از جمله ایران آن طور که باید و شاید به این موضوع توجه نشده و باعث شده تا چپ دست ها از مشکلاتی رنج ببرند که به راحتی می توان آن ها را حل کرد. در ادامه به برخی از مشکلات رایج چپ دست ها اشاره می شود؛ امید این که روزی این مشکلات نیز رفع شود.

مشکلاتی که فقط چپ دست ها با آن ها دست و پنجه نرم می کنند۱- شاید یکی از ابتدایی ترین مشکلاتی که چپ دست ها را آن مواجه می شوند نا مناسب بودن صندلی های کلاسی آن ها است؛ چرا که جایگاه دسته صندلی ها برای افراد راست دست می باشد و چپ دست ها نمی توانند به راحتی از آن ها استفاده کنند.

مشکلاتی که فقط چپ دست ها با آن ها دست و پنجه نرم می کنند

۲- همچنین کلاسورها و دفترهای فنری برای راست دست ها طراحی شده است. به همین جهت دست چپ دست ها در هنگام نوشتن با فنر یا میله موجود در دفتر برخورد می کند که ممکن است عذاب آور باشد. علاوه بر آن مکانیزم های مشابهی چون زونکن ها نسز مخصوص راست دست ها طراحی شده است.

مشکلاتی که فقط چپ دست ها با آن ها دست و پنجه نرم می کنند۳- ابزار آلاتی مانند چاقو، قیچی، قیچی قند، سیم چین و … مخصوص راست دست ها هستند. به همین دلیل چپ دست ها در هنگام استفاده از آن ها دچار مشکلات جدی می شوند. برای مثال سوراخ های قیچی مخصوص راست دست ها است و یا تیغه های چاقو و قیچی و … بر اساس مکانیزم قرارگیری در دست راست است.

مشکلاتی که فقط چپ دست ها با آن ها دست و پنجه نرم می کنند۱- جایگاه قرارگیری خودکارهای متصل به زنجیر که در بانک ها و برخی ادارات دیگر وجود داردند، برای راست دست ها است و اهمیتی به چپ دست ها داده نشده است. به طوری که گاها طول زنجیر برای جپ دست ها کافی نمی باشد.

مشکلاتی که فقط چپ دست ها با آن ها دست و پنجه نرم می کنند

۵- جالب است که اعداد کیبورد در سمت راست صفحه کلید تعبیه شده است. موس نیست مخصوص افراد راست دست می باشد.

مشکلاتی که فقط چپ دست ها با آن ها دست و پنجه نرم می کنند

۶- دکمه شاتر دوربین ها نیز معمولا در سمت راست دوربین است؛ به همین جهت ممکن است افراد چپ دست نتوانند با تمرکز عکاسی کنند و در هنگام عکس برداری دست آن ها دچار لرزش شود.

مشکلاتی که فقط چپ دست ها با آن ها دست و پنجه نرم می کنند

۷- حتی دسته های بازی (پلی استیشن) نیز بیشتر برای راست دست ها طراحی شده است.

موارد مطرح شده فقط برخی از مشکلات رایج چپ دست ها است که به آن ها اشاره شد. قطعا مشکلات دیگری هستند که فقط یک چپ دست آن ها را تجربه کرده است. مشکلاتی که به راحتی و فقط با کمی تدبیر و توجه قابل حل شدن است. به امید روزی که چپ دست ها بتوانند زندگی راحت تری در دنیای راست دست ها داشته باشند!

چپ دستی, مشکلات چپ دست ها

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

5 روش طرز تهیه بلال کبابی، آبپز، در ایرفرایر و تنوری در فر با سس خوشمزه