صدای زنان: مرا دردیست اندر دل اگر گویم زبان سوزد


صدای زنان: مرا دردیست اندر دل اگر گویم زبان سوزد

تبریز- ایرنا - نشریه صدای زنان در اخرین شماره خود به مناسبت روز جهانی ناشنوایان گفت و گویی با فاطمه رحیمی مدیر عامل جمعیت حمایت از کودکان و نوجوانان ناشنوای تبریز به عنوان یکی از بانوان موفق منتشر کرده است.

به مناسبت روز جهانی ناشنوایان این بار به سراغ یکی از بانوان تلاشگر و ناشنوا رفتیم، پای صحبت ها که نه پای درد دل هایشان بنشینیم پای ناگفته هایشان، زندگی پیدا و پنهان شان، ناشنوایان عزیز که بخش قابل توجهی از جامعه ما هستند. انسان هایی مهربان، حساس، دوست داشتنی و بعضا مستعد و اهل هنر.
گفت و گوی ما را با سرکار خانم فاطمه رحیمی مدیرعامل جمعیت حمایت از کودکان و نوجوانان ناشنوای تبریز و عضو هیات امنای کانون ناشنوایان استان و نائب رئیس بانوان هیات ورزش‌های ناشنوایان، در زیر بخوانید:
-سرکار خانم رحیمی شما دبیر آموزش و پرورش هستید چه چیزی باعث شد تا این شغل را انتخاب کنید؟ اولین معلم شما چه کسی بود؟
یکی از خاطرات ماندگار انسان در زندگی دوران تحصیلی ابتدائی هست که من در مدرسه....گذراندم و نخستین روز مدرسه چهره مهربان معلم اول ابتدایی خانم .... همواره در ذهنم جاریست.
نمی‌خوام کلیشه ای صحبت کنم و بگم که از ابتدا به معلمی علاقمند بودم نه اینطور نبود قسمت الهی بود که من در آموزش و پرورش استخدام بشم و دبیر دروس ادبیات فارسی دانش آموزان ناشنوا باشم.
- خانم رحیمی بعنوان مدیرعامل جمعیت حمایت از کودکان و نوجوانان ناشنوای تبریز چه سخنی با خوانندگان صدای زنان دارید؟
اگر دقت کرده باشید در سوال قبلی به خواست الهی تاکید کردم چون من در... سالگی دچار ناشنوایی شدم ادامه تحصیل با شرایط و امکانات آموزشی آن زمان سخت بود.
سعی کردم در مدارس عادی با همه سختی ها و موانع تحصیلاتم را ادامه بدم و هم اکنون در رشته ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل می دهم.
طعم تلخ مشکلات دوران کودکی که ناشی از ناشنوایی بود و سپس کار با دانش آموزان ناشنوا باعث شد زندگی ام کاملا با این قشر گره بخورد.
بواسطه تعدادی از فعالین حوزه ناشنوایان تصمیم گرفتیم تا تحت عنوان جمعیت حمایت از کودکان و نوجوانان ناشنوا تخصصی تر عمل کرده و در صدد رفع مشکلان این جامعه برآییم.

-آیا جامعه ما برای پذیرش ناشنوایان زیرساخت فرهنگی لازم را دارد؟
زندگی در کلانشهر تبریز و در کنار شهروندانی فهیم که از کهن فرهنگی متمدن داشته اند جای بسی خوشحالی دارد.کانون ناشنوایان استان پس از انقلاب اسلامی تشکیل شد تا به امروز تلاش بسیاری در راستای فرهنگ سازی انجام داده ولی راه زیادی تا رسیدن به ایده آل ها داریم.
-چه انتظارتی از مسئولین استانی دارید؟
مرا دردیست اندر دل اگر گویم زبان سوزد
اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد
شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی همواره زبان زد بوده ولی در حوزه ناشنوایان باید این گلایه را بکنم که هیچ یک از مسئولین استانی توجهی نداشته و ندارند...شاید در سخن همه مدعی وجود مشکلات باشیم ولی در عمل هیچ یک از عزیزان به مشکلات ناشنوایان توجه نمی کنند.
سیمای استان و شبکه سهند کمترین نیاز ناشنوایان که وجود مترجم زبان اشاره هست را ندارد بقیه حوزه‌ها استان هم کاستی های خود را دارند.
حقوق شهروندی مقوله ای است که تمامی شهروندان یک شهر اعم از ناشنوا و شنوا باید به تساوی از آن برخوردار باشند و مسئولین استانی باید به این نکته در سیاست گذاری ها توجه لازم را داشته باشند‌.
-بعنوان عضو هیات امنا کانون ناشنوایان استان این کانون تا چه حد می تواند خواسته‌ها و رفاه ناشنوایان را تامین کند؟
ببینید، ناشنوایان به دلیل محدودیت های شنوایی و گویایی نمی توانند مشکلات خود را به مراجع ذیربط انتقال دهند و تنها ارگانی که می تواند پل ارتباطی ناشنوایان و جامعه باشد کانون ناشنوایان استان هست و بایستی به این نکته به صراحت اشاره کنم که اگر چنین تشکیلاتی در استان نبود وضعیت امروز ناشنوایان چنین نبود.
امروزه ناشنوایان در زمینه های متعدد فعالیت می کنند و ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه ای دارند.
-فعالیت ناشنوایان استان در حوزه ورزش چگونه است؟
من توفیق این را دارم که نائب رئیس بانوان هیات ورزشهای ناشنوایان استان نیز هستم. ورزشکاران ناشنوای استان همواره در مسابقات ملی و بین المللی در رقابت های جهانی و المپیک مدالهای رنگارنگ را کسب می کنند و آذربایجان قهرمان همواره در میادین ورزشی توانسته پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در آورد این در حالیست که امکانات ورزشی ناشنوایان استان در حد صفر بوده و حتی برای استقبال از مدال آوران المپیکی هیچ یک از مسئولین فرصت نمی کنند بیایند.
-در زمینه ازدواج آیا دختران ناشنوا با مشکلاتی مواجه هستند؟
در جامعه ناشنوایان بیشتر علاقمند هستند با یکدیگر ازدواج کنند یعنی ناشنوا با ناشنوا و این نشان داده که ازدواج هایی که به این شکل صورت می گیرد استحکام بیشتری دارد. در زمینه ازدواج نیز مشاوره‌های تخصصی در حوزه های مختلف کانون ناشنوایان استان برای ناشنوایان و خانواده های محترم این بزرگواران صورت می پذیرد.
-گروه فرهنگی هنری پژواک سکوت یکی از موفق ترین گروه های فرهنگی است لطفا در این خصوص توضیحاتی بدهید؟
گروه فرهنگی هنری پژواک سکوت که در سال 75 تشکیل شده توانسته پس از حدود دو دهه هنرمندان ناشنوا را استعداد یابی نموده و توانمندی های این عزیزان را به جامعه نشان دهد که این کار فرهنگی در حوزه های تئاتر، پانتومیم و سرود مورد استقبال بسیار زیاد شهروندان قرار گرفته و توانسته در محافل مختلف جایگاه خود را حفظ نماید.
-رمز موفقیت خودتان را در چه می بینید؟
انسان در هر جایگاهی و با هر شرایطی باید به خود و خدای خود ایمان داشته باشد. من قبل از اینکه عنوان بالا را داشته باشم در یک کلام 'مادرم' سعی می کنم برای فرزندانم مادر خوبی باشم برای شوهرم همسر خوبی بعنوان یک ایرانی و با حس مسئولیت در این راه قدم های مناسبی برای رفع مشکلات کودکان ناشنوا بردارم.
-کلام آخر
2 الی 8 مهرماه هفته بین المللی ناشنوایان را به تمامی ناشنوایان جهان تبریک عرض نموده و امیدوارم هیچ کودکی از شنیدن آهنگ زیبای زندگی محروم بماند.
تنظیم و انتشار: پرویز انصاری
3071

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی