صادرات گندم از چابهار به افغانستان، فرصت جدید تاجران افغانستان برای تغییر مسیر تجارت


اسلام آباد - ایرنا - صادرات محموله گندم از بندر چابهار ایران به افغانستان، در رسانه پاکستانی به عنوان فرصت جدید در اختیار تاجران افغانستان برای تغییر مسیر تجارتی خود از ایران تعبیر شده است.

صادرات گندم از چابهار به افغانستان، فرصت جدید تاجران افغانستان برای تغییر مسیر تجارت

اسلام آباد - ایرنا - صادرات محموله گندم از بندر چابهار ایران به افغانستان، در رسانه پاکستانی به عنوان فرصت جدید در اختیار تاجران افغانستان برای تغییر مسیر تجارتی خود از ایران تعبیر شده است.
صادرات گندم از چابهار به افغانستان، فرصت جدید تاجران افغانستان برای تغییر مسیر تجارت
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا نخستین محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از بندر کاندلای هند وارد بندر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان شد.
این محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان شامل 640 دستگاه کانتینر به میزان 15 هزار تن، هفتم آبان از بندر کاندلای هند به مقصد چابهار بارگیری و روز چهارشنبه وارد این بندر شد.
آیین استقبال رسمی از ورود این محموله با حضور هیاتی شامل معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی و عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، نصیر احمد نور سفیر کشور افغانستان، جابر انصار رایزن بازرگانی افغانستان، سائوراب کومار سفیر کشور هند و دووش اوتام معاون سفیر افغانستان و شماری از مسئولان کشوری و استانی در محل اجرای طرح توسعه اسکله بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد.
این اقدام در رسانه های پاکستانی بازتاب فراوانی داشت و این مهم مورد توجه این رسانه ها قرار گرفت.
این رسانه ها با پیگیری این موضوع در اخبار مختلف نوشتند؛ هند برای نخستین بار یک محموله گندم را از طریق بندر چابهار در جنوب ایران به افغانستان صادر کرد و قرار است، طی شش ماه آینده محموله های دیگر گندم به وزن 1.1 میلیون تن از طریق این بندرگاه به افغانستان صادر کند.
این فرصت جدیدی در اختیار تاجران افغانستان برای تغییر مسیر تجارتی خود از طریق ایران قرار می دهد.
از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا در سفر تازه خود به شبه قاره به مقامات هندی اطمینان داد در صورت اعمال تحریم های جدید علیه ایران در قبال استفاده هندیها از بندر چابهار استثناء قائل می شود.
زمانی که معاهده احداث بندر چابهار در سال 2003 میلادی بین هند و ایران به امضاء رسید خدشه ای در عزم دولت پاکستان برای بازبینی مجدد ( بندرگوادر ) به دلیل موقعیت راهبردی این کشور بین هند و آسیای مرکزی به وجود نیاورد.
پس از معاهده احداث بندر چهابهار از سوی هند، گفت و گوها برای آغاز تجارت آزاد بین هند و پاکستان نیز در هاله ای ابهام فرو رفت.
این در حالی بود که هندوستان در سال 1996 میلادی به عنوان کشور موفق در حوزه تجارت معرفی شد.
سال گذشته که احداث بندر گوادر برای انتقال کالا به افغانستان سرعت بیشتری به خود گرفت نیز هیچ واکنشی ( از سوی دولت پاکستان ) به همراه نداشت و این در حالی است که این بندر همان اهدافی را دنبال می کند که طرح دالان اقتصادی چین و پاکستان آن را پیگیری می کند طرحی که هندی ها با آن میانه خوبی ندارند.
سال گذشته آصف یاسین ملک از مدیران ارشد سابق وزارت دفاع پاکستان در سمینار' امنیت ملی بازدارندگی و ثبات منطقه ای در جنوب آسیا' گفت : اتحادی که بین ایران هند و افغانستان به وقوع پیوسته تهدیدی علیه امنیت ملی پاکستان است.
ندیم لودهی از دیگر پژوهشگران امور دفاعی و مسئول بلند پایه سابق در وزارت دفاع پاکستان نیز گفت:تشکیل چنین بلوکی در همسایگی ما شوم و پیامدهایش تا دوردست ها ادامه خواهد یافت.
از سوی دیگر سرتاج عزیز وزیر امور خارجه سابق پاکستان نیز در این نشست گفت:ما در پی مقابله با بندر چابهار ایران نیستیم به همین دلیل است که برای ایجاد رابطه بین دو بندرگاه ( چابهار و گوادر) تلاش می کنیم.
چین که دوست نزدیک پاکستان است، در این باره نظری دیگر دارد و این در حالی است که جهان از اینکه چین به عنوان یک قدرت نوظهور اقتصادی می تواند در آینده جهان نقش بازی کند آن را می ستاید.
از سوی دیگر دولت چین که در هر چهار کشور ایران افغانستان پاکستان و هند دست به سرمایه گذاریهای کلانی زده است معتقدند دالان اقتصادی چین و پاکستان می تواند چهار کشور منطقه را ( هند ایران افغانستان و پاکستان ) به یکدیگر متصل کند.
آساق**6125**سیدبهادر حسینی**انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده
برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید