تاثیر سفر استاندار تهران به اسلامشهر در برآورده شدن مطالبات مردم


تاثیر سفر استاندار تهران به اسلامشهر در برآورده شدن مطالبات مردم

اسلامشهر- هفتمین سفر استاندار تهران به اسلامشهر دارای مصوباتی در خصوص تامین برخی مطالبات عمده مردم در خصوص حمل و نقل ریلی، اشتغال و بهداشت بود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- الهه آهنگر: محمد حسین مقیمی، استاندار تهران طبق یک برنامه از پیش تعیین شده قرار است به هر ۱۶ شهرستان استان تهران سفر کند.

وی هفتمین سفر خود، به شهرستان های استان تهران را ۱۸ دی ماه به شهرستان اسلامشهر انجام داد، سفری که قرار است، «آن چه خواهید دید» از آینده ۴ ساله شهرستان اسلامشهر باشد، اسلامشهر یکی از سیاسی ترین شهرستان های استان تهران و دومین شهر پر جمعیت این استان بعد از شهر تهران است، که سفر استاندار تهران به آن با واکنش های متعددی در میان مردم، رسانه ها و مسئولین مواجه شده است.

در مجموع دید رسانه های منطقه نسبت به سفر استاندار تهران به اسلامشهر مثبت بود.

در این گزارش، چند دغدغه مهم مردم اسلامشهر و نیز وعده هایی که برای پیشرفت و توسعه این شهرستان داده شد، را مورد بررسی قرار می دهیم.

اتصال مترو تهران به اسلامشهر در دستور کار قرار گرفت

موضوع پر حرف و حدیث مترو اسلامشهر، یکی از مسائلی است، که در سفر استاندار تهران و ملاقات مردمی وی مورد طرح قرار گرفت، خوشبختانه محمد حسین مقیمی، برخلاف سید حسین هاشمی، استاندار قبلی تهران، به اجراء پروژه مترو اسلامشهر اعتقاد دارد و این مطلب را در دیدار با مردم این شهرستان مطرح کرد.

ترافیک سنگین محور آیت الله سعیدی به عنوان یکی از مهم ترین محورهای تردد مردم شهرستان های اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان و حتی برخی اوقات ملارد و شهریار و ساوه به تهران، یکی از معضلات جمعیت نزدیک به ۴ میلیونی این شهرستان ها شده است.

یکی از افراد حاضر در دیدار مردمی استاندار تهران در اسلامشهر، در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ما برای کار در تهران مجبوریم هر روز صبح به سوی ایستگاه های «آزادگان» و «نعمت آباد» حرکت کنیم، تا بتوانیم از خط ۳ مترو تهران و از طریق آن به خطوط مترو این شهر استفاده کنیم، در حالی که امتداد این خط و اتصال آن به اسلامشهر می تواند تاثیر بسزایی در کاهش سوخت، ترافیک و آلودگی هوا و وقت مردم دارد.

شهروند دیگری که، او نیز مشکل تردد به تهران را داشت، گفت: صبح ها باید بیش از یک ساعت در ترافیک منتظر بمانیم، کجای دنیا مردم برای حمل و نقل به پایتخت از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند.

وی افزود: از طرفی مجبوریم به تهران برویم، کار و درآمد ما در تهران است، چاره ای نداریم، باید برای رسیدن به موقع سر کار از ساعت ۶ از خانه خارج شویم و در نهایت هم به موقع نرسیم.

استاندار تهران در خصوص خروجی جلسات سفر خود به اسلامشهر در خصوص مترو، به خبرنگار مهر گفت: از طریق مسیر فرودگاه امام(ره) خط مترو را امتداد داده و به اسلامشهر خواهیم آورد، اعتبار مترو اسلامشهر در سفر رییس جمهور مصوب شده است.

وی همچنین گفت: روزانه ۳ میلیون نفر از شهرستان های استان تهران به تهران سفر می کنند، که این امر سبب ترافیک سنگین در ورودی های تهران شده است.

نماینده عالی دولت در استان تهران با بیان این که مترو اسلامشهر مشکل بزرگی از ترافیک ورودی غربی پایتخت خواهد کاست، افزود: متاسفانه تا به حال به غیر از حرکت چند قطار حومه ای از ورامین به تهران مابقی ترددها توسط خودرو صورت می گیرد، که باید با توسعه شبکه حمل و نقل ریلی این معضل را مرتفع کنیم.

فرماندار اسلامشهر در خصوص حل مشکل اتصال مترو تهران به اسلامشهر به خبرنگار مهر گفت: دولت محترم در سفر سال ۹۴ به شهرستان بحث قطار شهری با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان را مصوب کرده اند، که در حال حاضر فاز اول این پروژه که تا اسلامشهر ادامه خواهد داشت، آغاز شده و در حال انجام است.

امیرالله حقیقی افزود: این قطار شهری در ۳ ایستگاه به مترو تهران متصل می شود و برابر اعلام متولیان این قطار شهری، هر ۱۰ دقیقه یک قطار در این مسیر حرکت می کند و در نهایت تا رباط کریم و بهارستان نیز می رود، اما فاز اول آن تا اسلامشهر است.

اسلامشهر از فقدان شهرک صنعتی دولتی رنج می برد

تاثیر سفر استاندار تهران به اسلامشهر در برآورده شدن مطالبات مردم

مشکل بعدی اسلامشهر فقدان شهرک صنعتی مصوب دولتی برای توسعه واحدهای صنعتی در این شهرستان است، البته یک شهرک صنعتی خصوصی صنایع چوب در «احمدآباد مستوفی» فعال است، این در حالی است، که لکه های صنعتی متعددی در اسلامشهر فعال هستند، که اشتغال زایی های فراوانی در این منطقه ایجاد کرده اند.

اگر به این باور برسیم، که با کمک به صنایع و سرمایه گذاران و ایجاد شغل در هر منطقه، در جهت کاهش ترافیک آن منطقه و نیز آسیب های اجتماعی منطقه گام بر می داریم، اهمیت بیشتری به شهرک های و واحدهای صنعتی خواهیم داد.

کمبودی که امیرالله حقیقی، فرماندار اسلامشهر، را در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی استان تهران و کمیته برنامه ریزی اسلامشهر به واکنش واداشت و خواستار تصویب شهرک صنعتی برای اسن شهرستان شد.

فرماندار اسلامشهر در خصوص اوضاع واحدهای صنعتی این شهرستان گفت: بیش از ۲۰ واحد فعال بالای ۱۰۰ پرسنل در اسلامشهر فعال هستند و ۱۰۴ واحد صنعتی فعال زیر ۱۰۰ پرسنل و ۳۱ واحد نیمه فعال و ۲۲ هزار و ۲۰۳ واحد صنفی و خدماتی داریم، که نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر در واحدهای صنفی و ۴۰ هزار نفر در واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند،بیش از ۱۱ هزار نفر شغل در این ۴ سال دولت یازدهم ایجاد شده است.

فقدان شهرک صنعتی، صدای نماینده مجلسی که همراه استاندار تهران به اسلامشهر آمده بود، را نیز در آورد، تا جایی که وی در این خصوص گفت: باید یک بازه زمانی برای حل مشکل لکه های صنعتی و راه اندازی شهرک های صنعتی در اسلامشهر در نظر بگیریم.

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر به داد واحدهای فعال در لکه های صنعتی نرسیم، این واحدها توانایی رقابت با واحدهای مشابه در کشور را پیدا نکرده و با مشکلات جدی و حتی تعطیلی مواجه می شوند.

مقیمی، استاندار تهران در خصوص وضعیت تصویب شهرک صنعتی برای اسلامشهر و تاثیر سفر وی به این شهرستان در رفع این معضل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قرار شد، ظرف ۱۵ روز یک زمین برای احداث شهرک صنعتی اسلامشهر معرفی شود.

تاثیر سفر استاندار تهران به اسلامشهر در برآورده شدن مطالبات مردم

وی در خصوص وضعیت لکه های صنعتی فعال در اسلامشهر نیز افزود: قرار شد، همه لکه های صنعتی در این شهرستان سامان دهی و مشکل واحدهای صنعتی فعال در این لکه ها مرتفع شود.

ایجاد ۱۰ هزار شغل در اسلامشهر تا پایان سال

مشکل بیکاری در اسلامشهر از دیگر معضلات این شهرستان است، این شهرستان دارای نرخ بیکاری ۱۰.۱ درصد است، که از نرخ بیکاری ۱۱.۲ درصدی میانگین در استان تهران کم تر است، اما با توجه به جمعیت بالای این شهرستان، این درصد بیکاری نیز شامل تعداد افراد بیکار زیادی می شود.

مقیمی در خصوص حل مشکل بیکاری و راهکارهایی که برای کاهش نرخ بیکاری در اسلامشهر پیش گرفته شده است، نیز به خبرنگار مهر گفت: جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای رونق اشتغال و توسعه صنعتی و رفع بیکاری در اسلامشهر بهترین راهکار است، چرا که در حاال حاضر دولت توانایی سرمایه گذاری در بخش اقتصادی و صنعتی این شهرستان ها را ندارد.

وی از فراهم کردن زیرساخت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در اسلامشهر خبر داد و افزود: راهکارهایی برای ریل گذاری و تسهیل حضور فعال بخش خصوصی در نظر گرفته شده است و همگرایی و هماهنگی خوبی بین دستگاه های اجرایی شهرستان اسلامشهر در مورد برداشتن موانع از مقابل سرمایه گذاران ایجاد شد.

استاندار تهران در پایان این جلسه به خبرنگار مهر گفت: تاکنون هم سرمایه گذاری های خوبی در این منطقه انجام شده است و به همین دلیل نرخ بیکاری اسلامشهر از میانگین استان تهران پایین تر است و اگر تمام سرمایه گذاری های بخش صنعتی و کشاورزی به بهره برداری برسد، حدود ۱۰ هزار شغل ایجاد می شود، که این امر سبب کاهش قابل توجه نرخ بیکاری خواهد شد.

آبیاری مزارع اسلامشهر با فاضلاب/برخورد با متخلفان

تاثیر سفر استاندار تهران به اسلامشهر در برآورده شدن مطالبات مردم

مشکل آب شرب و کشاورزی اسلامشهر از دیگر مواردی است، که سبب نگرانی تعداد زیادی از مردم و نیز کشاورزان اسلامشهری شده است، این نگرانی زمانی بیشتر شد، که محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی استان تهران و کمیته برنامه ریزی اسلامشهر از آبیاری مزارع اسلامشهر با فاضلاب خبر داد و افزود: یکی از مسائل مهمی که در جلسات گذشته هم مطرح شده و گزارشاتی مبنی بر این که مشکل بحث آبیاری مزارع جنوب تهران و اسلامشهر با فاضلاب حل شده است، را داشته ایم اما باید بگوییم این مشکل هنوز به قوت خود باقی است و در جنوب اسلامشهر هنوز مزارع با فاضلاب آبیاری می شوند و باید این مشکل را حل کنیم.

این شاید اولین باری بود، که یک مقام رسمی آبیاری مزارع اسلامشهر با فاضلاب را تایید می کرد، پیش از این رسانه ها و مردم مواردی در این خصوص مطرح کرده بودند و نسبت به آبیاری سبزیجات اسلامشهر با فاضلاب هشدار داده بودند، این اقدام سبب ورود بخش اعظمی از آلودگی ها به سفره های مردم اسلامشهر می شود.

پمپ های زیادی که در رودخانه نیمه جان «کرج» در حاشیه «واوان» برای سیراب کردن مزارع سبزیجات از فاضلاب موجود در این رودخانه وجود دارد، موید این ادعا است، بررسی ها نشان می دهد، حتی برخی از کشاورزان توسط آب بندهایی مسیر باریک فاضلاب را می بندند، تا شاید آب بیشتری از این فاضلاب، نصیب اراضی کشاورزی شود.

در بالا دست این رودخانه محل دفن زباله های اسلامشهر بوده است و حالا علاوه بر ورود این آلودگی، فاضلاب برخی از محله های نسیم شهر نیز به این رودخانه نیمه جان می ریزد، که شیرابه هایش گاهی به آب سفره های زیرزمینی فرو می رود، سلامت مردم به دلیل آبیاری سبزیجات با فاضلاب به خطر افتاده است.

فرماندار اسلامشهر، در خصوص آبیاری مزارع این شهرستان با فاضلاب اظهار داشت: یک کارگروهی برای برخورد با آبیاری مزارع اسلامشهر با فاضلاب تشکیل شده است.

وی گفت: ممکن است، برخی به صورت پنهانی و غیرمجاز اقدام به این کار زشت کنند، که آن ها نیز به صورت دقیق توسط کارگروه مذکور رصد شده و برابر مصوبات کارگروه برخورد قانونی و سختی با متخلفان خواهد شد و به هیچ وجه اجازه استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع به کشاورزان داده نخواهد شد.

بررسی های بالا نشان می دهد، که سفر استاندار تهران به شهرستان اسلامشهر در حد یک سری مصوبات، وعده ها، بازدیدها و آشنایی با این شهرستان بوده است، به همین دلیل بر خود لازم می دانیم ۶ ماه دیگر، تحقق وعده ها، اجرای مصوبات، اثرات بازدیدها و نیز آشنایی با اسلامشهر را بررسی کرده و ببینیم، سفر استاندار چه اثراتی بر زندگی ساکنان اسلامشهر داشته است، باید منتظر ماند و دید وعده های زیبا و مصوبات قابل توجه در حصار کاغذها باقی می مانند و یا اجرایی شده و موجب بهبود شاخص های زندگی مردم مومن، ولایی و صبور دومین شهر پر جمعیت استان تهران خواهد شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قانون «جهش تولید در مسکن» هفته آینده نهایی و ابلاغ می شود