به دومین قسمت از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدهایم که به گروه شلوغ کراساوورهای سابکامپکت اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه دو کراساوور ژاپنی بنامهای سوزوکی SX4 و سوبارو XV در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این رقابت تا این لحظه مجموعاً تعداد 965 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سوبارو موفق به دریافت 635 رأی شده و بنابراین با کسب 66 درصد از کل آراء پیروز شده است درحالیکه سوزوکی تعداد 330 رأی دریافت نموده و از دور رقابتها کنار میرود. حال امروز در یازدهمین دوئل گروه کراساوورهای سابکامپکت شاهد رقابت میان فورد اکواسپرت و نیسان جوک خواهیم بود.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | هوندا BR-V |
نیسان ترانو | سوبارو XV | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
جیپ رنگید | ؟ | ||
پژو 2008 | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
سیتروئن C4 کاکتوس | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
شورلت ترکس | ؟ | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
کیا سول | ؟ | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
فورد اکواسپرت
از نام اکواسپرت اولین بار فورد برزیل در سال 2003 برای یک کراساوور سابکامپکت استفاده نمود. این خودرو که روی پلتفرم B3 فورد مشترک با فورد فییستا و مزدا 2 ساخته شده بود، به یکی از پرفروشترین محصولات فورد در برزیل تبدیل شد و تا سال 2012 در این کشور به تولید رسید. نسل دوم اکواسپرت اما که از سال 2012 به بازار آمد، تبدیل به محصولی جهانی شد و توسط فورد در کشورهای مختلف دنیا همچون اروپا و آسیا عرضه گردید؛ اما بااینحال، نسل دوم اکواسپرت در ایالاتمتحده عرضه نمیشد. این نسل که همچنان در حال تولید است، روی پلتفرم جهانی B فورد ساخته شده که با خودروهایی چون فورد B-Max و فییستا مشترک است. نسل دوم اکواسپرت در رومانی، چین، برزیل، هند، تایلند و روسیه به تولید میرسد. این کراساوور سابکامپکت آمریکایی برای مدل 2017 فیسلیفتی را تجربه کرد که عمده تغییرات آن در نمایی جلویی صورت گرفته است. همزمان با انجام این فیسلیفت، فورد تصمیم گرفته است که اکواسپرت را برای اولین بار در ایالاتمتحده هم عرضه کند. به همین دلیل، نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آن برای اولین بار در نمایشگاه لسآنجلس 2016 رونمایی شد. اکواسپرت بهتازگی با مدل 2018 در آمریکا ارائه شده است و مدت زیادی از حضور آن در این کشور نمیگذرد. این کراساوور آمریکایی در بازار اروپا اما چندین سال است که حضور دارد و سال گذشته موفق به فروشی بیش از 63 هزار دستگاه در این منطقه شده و افزایشی 10 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. اکواسپرت در بازارهای گوناگون با پنج موتور مختلف عرضه میگردد که یکی از آنها دیزلی و بقیه بنزینی هستند. برای بازار ایالاتمتحده اما تنها دو موتور بنزینی در نظر گرفته شده است که اولی از نوع 1 لیتری سه سیلندر اکوبوست توربوشارژ بوده و دومی یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است. از بین این دو موتور، برای این دوئل، نمونهٔ قویتر را انتخاب کردهایم که از یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند و بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است.
نیسان جوک
نیسان برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2010 کراساوور سابکامپکتی بنام جوک را رونمایی کرد. جوک یکی از نخستین کراساوورهای سابکامپکت بازار محسوب میشود و بنابراین میتوان نیسان را اولین خودروسازی دانست که بهطورجدی وارد این بخش شد و در اصل دوران جدیدی را در این کلاس خودرویی بنیان نهاد. موفقیت قابلتوجه جوک موجب شد تا دیگر خودروسازان نیز یکی پس از دیگری به بخش کراساوورهای سابکامپکت وارد شوند و حتی خود نیسان نیز علاوه بر جوک، کراساوور سابکامپکت دیگری بنام کیکس را هم به سبد محصولات خود اضافه کرده است. این رویه تا جایی پیشرفته که در حال حاضر بخش کراساوورهای سابکامپکت به یکی از شلوغترین و رقابتیترین کلاسهای خودرویی تبدیل شده است. جوک اما پس از رونمایی در نمایشگاه ژنو 2010، برای آمریکاییها در نمایشگاه نیویورک 2010 نیز به نمایش درآمد و با مدل 2011 به بازار عرضه شد. از سال 2014 نیز نسخهٔ ریبج شدهٔ جوک با نام اینفینیتی ESQ در بازار چین عرضه گردید. این کراساوور سابکامپکت ژاپنی روی پلتفرم B گروه رنو-نیسان ساخته شده که با خودروهایی چون داچیا داستر و رنو کپچر مشترک است. جوک کماکان از سال 2010 تاکنون در یک نسل در حال تولید است اما برای مدل 2015 فیسلیفتی را تجربه کرد که تغییرات و بهروزرسانیهایی جزئی را برای آن به همراه داشت. این خودرو هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ بنزینی و یک واحد دیزلی به بازار عرضه میشود که برای این دوئل از بین آنها موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی آن انتخاب شده است. این موتور در نسخهٔ استاندارد جوک، 190 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد. در سال 2013 اما نیسان نسخهٔ اسپرت نیسموی جوک را معرفی نمود که از نسخهٔ قدرتمندتر همین موتور استفاده میکند و 200 اسب بخار قدرت دارد. از سال 2015 نیز مدل نیسمو RS به بازار آمد که پیشرانهٔ 1.6 لیتری آن ارتقاء یافته و 215 اسب بخار قدرت دارد. نیسان جوک سال گذشته در بازار اروپا نزدیک به 92 هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
فورد اکواسپرت | نیسان جوک | |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر | 1.6 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | طبیعی | توربوشارژ |
قدرت | 168 اسب بخار | 190 اسب بخار |
گشتاور | 202 نیوتن متر | 240 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | CVT |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 9.3 ثانیه | 6.9 ثانیه |
مسافت 400 متر | 17 ثانیه | 15.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر/ساعت | 200 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 9.0 لیتر (ترکیبی) | 8.2 لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | 52 لیتر | 46 لیتر |
وزن | 1520 کیلوگرم | 1455 کیلوگرم |
طول | 4.09 متر | 4.12 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.52 متر | 2.53 متر |
حجم صندوق بار | 310 لیتر | 355 لیتر |
قیمت پایه | 20,990 دلار | 21,225 دلار |