کوه‌پیمایی دور مون‌بلان


کوه‌پیمایی دور مون‌بلان

کوه‌پیماییِ دورِ مون‌بلان چیست؟ دورِ مون‌بلان، یکی از پیاده‌روی‌های طولانی زیبا و بسیار محبوب در اروپا و جهان است. در این کوه‌پیمایی، معمول این است که از شهر(Chamonix) در ارتفاع 1035 متر، در جهت خلاف عقربه‌های ساعت ‌پیاده‌روی را آغاز می‌کنند و به همان جا بازمی‌گردند. مسیر اگرچه فنی نیست، اما چند گردنه‌‌ی بلند با حداکثر 3000 متر ارتفاع هم دارد...

کوه‌پیماییِ دورِ مون‌بلان چیست؟

دورِ مون‌بلان، یکی از پیاده‌روی‌های طولانی زیبا و بسیار محبوب در اروپا و جهان است. در این کوه‌پیمایی، معمول این است که از شهر(Chamonix) در ارتفاع ۱۰۳۵ متر، در جهت خلاف عقربه‌های ساعت ‌پیاده‌روی را آغاز می‌کنند و به همان جا بازمی‌گردند. مسیر اگرچه فنی نیست، اما چند گردنه‌‌ی بلند با حداکثر ۳۰۰۰ متر ارتفاع هم دارد که گذر از برفچال‌ها در آغاز یا آخر فصلِ صعود می‌تواند خطرناک باشد. اگر این مسیر به‌طور کامل پیمایش شود، ده هزار متر بالا و پایین رفتن دارد. دورِ مون‌بلان در واقع یک برنامه کوه‌پیمایی استقامتی است.

این مسیرِ ۱۷۰ کیلومتری، از کشورهای فرانسه، سوییس، و ایتالیا می‌گذرد و به طور معمول در یازده روز(هر روز ۶ تا ۹ ساعت کوه‌پیمایی) پشت سر گذاشته می‌شود، اما در میانِ راه می‌توان به انتخاب خود از نیم‌مسیر(variant)هایی گذر کرد که راه را کوتاه‌تر یا طولانی‌تر و حداکثر ارتفاع را نیز کم‌تر یا بیشتر می‌سازد. همچنین می‌توان بخش‌هایی را با تله‌کابین، قطار یا اتوبوس پشت سر گذاشت تا مدت برنامه کم‌تر شود.

همان کاری که ما در برنامه شهریور ۱۳۹۶ انجام دادیم و برنامه دور مونبلان را در ۷ روز با ۱۱۶ کیلومتر کوه‌پیمایی تکمیل کردیم.

در این کوه‌پیمایی، می‌توان چشم‌اندازهایی باشکوه و خاطره‌ساز از کوه‌های آلپ شامل قله‌های بلند، سوزنی‌ها و دیواره‌های سنگی پرهیبت، یخچال، رودخانه، جنگل، و چمنزارهای غنی از گیاه را دید و در هوای کم‌مانندِ این کوهستان نفس‌هایی روانبخش و به‌یادماندنی کشید.

چند تایی از کوه‌های چشمگیر که می‌توان در برنامه دور مونبلان دید، این‌ها هستند:

مون‌بلان، گراند ژوراس (GrandesJorasses، ۴۲۰۸ متر)،

دان دو ژه‌آن (Dent du Géant، ۴۰۱۳ متر)،

اگوی دو میدی (Aiguille du Midi، ۳۸۴۲ متر)،

اگوی دو بیوناسی (Aiguille de Bionnassay، ۴۰۵۲ متر)،

اگوی دو گوته (Aiguille du Goûter، ۳۸۶۳ متر)،

اگوی دو تریوله (Aiguille de Triolet، ۳۸۷۰ متر)،

اگوی د آرژانتییر (Aiguille d’Argentière، ۳۹۰۱ متر)،

مون دُلان (Mont Dolent، ۳۸۲۳ متر)،

و… که هر کدام گذشته از زیبایی و عظمت، تاریخی پربار از صعودهای دشوار و ارزنده دارند.

در بخش‌هایی از مسیر دور مونبلان و روزهای ابتدایی در جهت خلاف عقربه‌های ساعت -که ما در شهریور ۱۳۹۶ پیمایش کردیم- ، قله مونبلان پشت کوه‌های دیگر و از دیده‌ها پنهان است، و بخش‌های پایانی مسیر بهترین چشم‌انداز از مونبلان را دارد.

ما پس از شش روز هوای آفتابی، در روز هفتم و پایانی به هوای بارانی خوردیم و با اینکه کوه‌پیمایی در مه و باران بسیار لذت‌بخش بود، اما از دیدار رخ سپید مونبلان محروم شدیم.

کوه‌گشت و مشاهده توام شکوه زیبایی کوهستان در کنار فرهنگ و معماری ویژه آلپ‌های فرانسه، ایتالیا و سوییس از جاذبه‌های برنامه دور مونبلان است.

کوه‌پیمایی دور مون‌بلانکوه‌پیمایی دور مون‌بلان

مهسا

More Posts



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ظرفیت های گردشگری آذربایجان غربی شناسانده شود