استاندار گیلان به عید دیدنی روستاییان تالش رفت


استاندار گیلان به عید دیدنی روستاییان تالش رفت

آستارا - ایرنا - استاندار گیلان به مناسبت سال نو، میلاد امام علی (ع) و روز پدر، یک روز کامل را به طور سرزده و غیر رسمی مهمان تالشی ها شد و علاوه بر بازدید از مناطق گردشگری این شهرستان، صمیمانه با برخی روستانشینان آن به گفت و گو نشست.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا؛ مصطفی سالاری تنها آمده بود، بی تکلف و تشریفات و تنها همراه یک راننده ؛ و تاکید داشت فقط برای بازدید و با محوریت گردشگری به مناطق مختلف تالش سر می زند و جالب اینکه اول صبح آمده بود، انگار که یک روز کاری و اداری است.
طرح های ساحلی گیسوم، پارک گردشگری سیاهداران، قروق، قلعه صلصال لیسار، دریاچه سراگاه، روستای کیشون بن، آبشار شیلا وشت، ییلاق باستانی مریان و آق اولر از جمله مناطقی بود که مورد بازدید استاندار قرار گرفت.
اما آنچه بیشتر قابل توجه بود، برخورد و حضور سرزده و بدون هماهنگی استاندار در منازل روستاییان مناطق عشایری و محروم دهستان کوهستانی کیشون بن تالش و گفتگو با اهالی و خلق فضای صمیمی و بدون تکلف بود؛ اقدامی که کمتر دیده شده است.
اگر چه روستاییان تالش به واسطه فرهنگ مهمان نوازی، همیشه در خانه هایشان را به روی مهمان باز است ، اما وقتی بعد از چند دقیقه متوجه شدند مهمانی که آمده استاندار گیلان است، شگفت زده و بسیار خوشحال شدند.
دقایقی که از دیدار گذشت ، صمیمیت، بی آلایشی و سادگی مهمان چنان آنها را با خود همراه کرد که همنشینی را مغتنم شمردند و به گفتگو با وی نشستند.
حرف هایی از جنس زندگی ساده شان؛ فضایی گرم و یکرنگ که استاندار می پرسید و آنها جواب می دادند؛ از نحوه زندگی، ناراحتی ها و خوشی هایشان، از درس و مدرسه فرزندان و کار و کاسبی شان و از طبیعت زیبایی که در آن زندگی می کردند.
زنان خانه در کنار مردان و بچه هایشان از هنر و دست آفریده های بومی و محلی خودشان می گفتند و از پشم ریسی و تبدیل آن به نوعی پارچه پشمی و دوخت کلاه، جلیقه، و بافت جوراب پشمی .
آنها هنرهای دستی شان را به بالاترین مقام عالی استانشان که بی تکلف به مهمانی شان آمده بود نشان دادند و از او با چای تازه دم تهیه شده روی بخاری هیزمی که عطرش فضای کلبه را در هوای سرد بارانی فرا گرفته بود ، پذیرایی کردند.
بارقه امید و مهربانی در چشمان اعضای کوچک و بزرگ خانه می درخشید و مهمان را در دریای محبت غوطه ور کرده بود.
مهمان با دقت و علاقه به حرف های میزبانان گوش می کرد و اهالی به بیان دردها و مشکلاتشان می پرداختند .
میزبانها می گفتند: ما را از سکونتگاه های جنگلی مان بیرون کردند و مجبوریم در حاشیه جاده و جنگل زندگی کنیم؛ دام های خود را از دست دادیم و اداره منابع طبیعی برای ما محدودیت ایجاد می کند .برای تحصیل فرزندان مان مشکل داریم و کار و درآمد نداریم .
استاندار که با کمال سادگی به حرف ها و درد دل آنها گوش می کرد، گاهی راهکاری به آنها ارائه می داد وبه آنها امید می داد و گاهی هم مطلبی را یادداشت می کرد.
دکتر سالاری عید دیدنی با مردم را هم فراموش نکرد و در روستاهای کوهستانی شیلاوشت و دیکلیان، سرزده به خانه 2 خانواده تالشی رفت و رسم نوروز را هم بجا آورد و با دادن هدایایی به آنها، ایام را تبریک گفت و دل هایشان را شاد کرد.
شهرستان تالش با 200 هزار نفر جمعیت در بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد و روستاهای پر منظره و زیبا از جاذبه های گردشگرپذیر این شهرستان است.
گزارش از سید جلال سید محمدی
7106 / 7124 /6030

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند