دولت روسیه ساعت کاری کتابخانه‌های پایتخت را بیشتر کرد


دولت روسیه ساعت کاری کتابخانه‌های پایتخت را بیشتر کرد

در چارچوب طرح «کتابخانه ما» در روسیه و برای بهره‌برداری بیشتر مخاطبین، ساعت کاری کتابخانه‌های مسکو افزایش یافت.


به گزارش خبرنگار مهر، بنا به تصمیم دپارتمان فرهنگ مسکو، تمامی کتابخانه‌­های این شهر از این پس ساعت کاری مشخص و طولانی‌تری نسبت به گذشته خواهند داشت. سرگی سابیانین شهردار مسکو در همین رابطه در نشست دولت مسکو اظهار کرد: برای بالابردن بهره‌­وری کتابخانه‌­ها در تمام شهر، طرح جمع‌سپاری (Crowdsourcing) را به اجرا درآوردیم. با وجود گسترش کتابخانه­‌های الکترونیکی، کتابخانه یکی از مهمترین زیرساخت­‌های شهری است و صدها هزار نفر از ساکنین مسکو دائما به کتابخانه­‌ها می­‌روند، بنابراین باید شرایط را با زندگی امروز هماهنگ سازیم.

الکساندر کیبوفسکی رئیس دپارتمان فرهنگ شهر مسکو نیز گفت: در یک طرح جمع سپاری به نام «کتابخانه ما»، از روز ۱۱ دسامبر تا ۲۱ ژانویه یک نظرسنجی سراسری در سایت «شهروند فعال» انجام شد که ۱۱ هزار نفر ایده‌­های خود را برای ما ارسال کردند و از این میان ۲۹۰ ایده جالب برای انجام کارهای بعدی مورد استفاده قرار گرفت. در پایان ما بهترین ایده‌­ها را در دولت مسکو به بحث و بررسی گذاشته و ۷۹ برنامه تا سال ۲۰۱۸ تدوین کردیم.

به گفته رئیس دپارتمان فرهنگ روسیه، ۶۲ درصد اهالی مسکو مایل هستند از ساعت ۱۰ صبح به کتابخانه بروند و ۶۱ درصد تمایل دارند تا ساعت ۲۰ شب در کتابخانه باشند. بر همین اساس ساعت کاری کتابخانه‌­ها از ماه آوریل تغییر کرده است.

بر اساس همین گزارش که رایزنی فرهنگی ایران در مسکو آن را تهیه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده است، در مسکو هم اکنون ۱۶۰۰ هزار کتابخانه فعال هستند که از این بین هفت کتابخانه تحت نظارت دولت فدرال (بیش از ۶۰ میلیون کتاب در مخزن دارند) و ۴۴۱ کتابخانه شهری و تحت نظارت دپارتمان فرهنگ شهر مسکو (۱۴۸ کتابخانه کودک، ۷ کتابخانه نوجوان، ۷۹ کتابخانه خانوادگی، ۲۰۷ کتابخانه بزرگسالان (بیش از ۲۲، ۷ میلیون کتاب) هستند.

برای به روز رسانی مخزن کتاب هر ساله به حساب بودجه شهری ۲۴۰ هزار نسخه کتاب از ناشرین در مسکو مختلف خریداری می­‌شود. بیش از ۵۵۰ کتابخانه دانشگاهی با ۶۰ میلیون نسخه کتاب فعال هستند و ۵۲۸ کتابخانه در مدارس، کالج‌­ها و موسسات آموزشی وجود دارد که بیش از ۴۲ میلیون نسخه کتاب دارند. علاوه بر اینها، بسیاری از ادارات و سازمان­‌ها نیز کتابخانه‌­های مجزا دارند و حتی برخی کتابخانه‌­ها به صورت شخصی کار می­‌کنند.

کد خبر 4316820
دولت روسیه ساعت کاری کتابخانه‌های پایتخت را بیشتر کرد کمال صادقی

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برداشت و گزیده ای از مقدمه ابن خلدون