کانون‌های مساجد به موضوع «کم‌آبی» در کشور بپردازند


کانون‌های مساجد به موضوع «کم‌آبی» در کشور بپردازند

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه مساجد باید به پدیده‌ها و رویدادهای جامعه بپردازند، گفت: این کانون‌ها باید در همین راستا فعالیت‌هایی در حوزه‌های گوناگون از جمله موضوع کم‌آبی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت‌ا‌لاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌رضا ارزانی در اجلاس سراسری مسئولان ستادی و استانی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که از صبح امروز (سه‌شنبه ۱۲ تیرماه) در محل هتل پارسیان اصفهان در حال برگزاری است، با اشاره به روایتی از حضرت محمد مصطفی (ص) گفت: هدایت بشر کار تمام انبیا بوده است به طوری که بندگان را به معبود مرتبط کنند.

وی حکمت، قول سدید، موعظه حسن و جدال احسن را سه راهبرد الهی در تبلیغ دین و هدایتگری دانست و افزود: مساجد، طلایه‌داران هدایت‌گری هستند و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز باید در این زمینه بازوی ائمه جماعات آن‌ها باشند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، نقش عالمان دینی و روحانیون را در هدایت‌گری مردم مهم ارزیابی کرد و گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، روحانی هر مسجدی مدیر آن است و همه فعالان مسجدی از جمله مدیران و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید این زعامت را بپذیرند و بازوی اجرایی روحانیون باشند.

ارزانی در ادامه مبارزه روحانیون و حضور مردم در صحنه را دو عامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ دانست و خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در سال ۴۲ برای مقابله با جریان حاکم حضور داشتند اما چون مردم با آن همراهی نکردند انقلاب در آن سال به پیروزی نرسید.

وی با بیان اینکه دشمنان توفیقات زیادی در ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت داشته‌اند، اظهار کرد: وجود اختلاف‌نظر میان گروه‌های گوناگون مردم کاملا طبیعی است و قرار نیست همه مردم مثل هم فکر کنند، با این وجود باید شکاف و فاصله میان مردم و روحانیت کم شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه اصلاح زیست اجتماعی را در ایجاد تعامل میان مردم ضروری دانست و خاطرنشان کرد: تعامل یک اصل برای بشر است و ما باید این موضوع را در کانون‌های فرهنگی هنری دنبال کنیم البته پی‌گیری این اصل از سوی کانون‌های فرهنگی هنری باید با محوریت ولایت‌فقیه در کشور و همچنین محوریت روحانیون در مساجد باشد.

ارزانی در ادامه با اشاره به توصیه‌ای از حضرت امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر، بیان کرد: توصیه دین ما مدارا با مردم است و ما باید همین روش یعنی مدارا و طریق وسطی را در مساجد دنبال کنیم.

وی گفت: جناح‌بازی جایی در مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ندارد و نباید در آن‌ها بلندگوی مواضع گروه‌های چپ و راست باشیم.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در ادامه وظیفه اصلی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور را بسترسازی، تسهیل، تمهید و ریل‌گذاری برای اجرای بهتر برنامه‌ها در مساجد دانست و خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها را باید تک‌تک اعضای کانون‌های مساجد انجام دهند و ما باید بستر اجرای این برنامه‌ها را فراهم کنیم.

ارزانی در ادامه با اشاره به حادثه هفتم تیرماه و شهادت شهید بهشتی و جمعی از مسئولان و مدیران کشور در آن، گفت: از دست دادن شهید بهشتی فاجعه بزرگی برای انقلاب بود و دشمن با درک دقیق جایگاه برجسته شخصیت‌هایی مانند وی اقدام به ترور آنان کردند، شهید بهشتی انسانی تشکیلاتی، اخلاق‌مدار، پرتلاش و ایثارگر بودند که در تمام صحنه‌ها تمام‌قد حضور داشتند.

وی در ادامه با بیان اینکه مساجد محل وصل و اتحاد میان گرو‌ه‌های مختلف مردم هستند، اظهار کرد: اگر در مساجد مرزبندی کردیم و گفتیم فلان فرد یا بهمان شخص به آن‌ها وارد نشوند، آن‌گاه مساجد را از جایگاه اصلی خود دور کرده‌ایم.

ارزانی در بخش دیگری از سخنان خود، تعاون و همکاری همراه با همدلی، نظم و انضباط همراه با ادغام، مشورت کردن، اخلاق‌مداری و کادرسازی را پنج اصل مهم در کار گروهی معرفی کرد.

وی عدم پایبندی سیستمی را یکی از مشکلات مهم در کشور دانست و گفت: می‌‌توان در حوزه نظر، اجتهاد کرد ولی در حوزه اجرا اجتهاد جایگاهی ندارد و همه باید به تشکیلات پایبند باشند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمومنین علی (ع) خاطرنشان کرد: ارزش و جایگاه ما به میزان همت و کوشش‌مان بستگی دارد زیرا انسان‌های موفق به دلیل تلاش فراوان و داشتن همت‌های بلند به موفقیت دست یافتند.

ارزانی با بیان اینکه مسجد با انفعال، ایستایی و درجازدگی بیگانه است، گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید فعال و پویا باشند و دچار آسیب و آفت انفعال نشوند زیرا این آفت به هلاکت منتهی می‌شود.

وی در ادامه تشکیل و فعالیت هیئت‌های اندیشه‌ورز را در پویایی فعالیت‌های دبیرخانه‌های استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بسیار مهم دانست و خبر داد: ما امسال هزار حلقه گفت‌وگو را توسط کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد کشور برگزار می‌کنیم.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در ادامه توجه به ایده‌های خلاق مردمی را در مقابله با پدیده فرار مغزها‌ مهم دانست و بیان کرد: ما سامانه «سحاب» را به منظور حمایت از طرح‌ها و ایده‌های بومی و ابتکاری راه‌اندازی کردیم و همه فعالان مسجدی و کانونی می‌توانند طرح‌های خود را در این سامانه ثبت‌ کنند.

ارزانی در بخش پایانی سخنانش فعالیت مساجد در حوزه آسیب‌های اجتماعی را ضروری دانست و گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید در این حوزه و سایر اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای نمونه کانون‌های مساجد می‌توانند مسابقات هنری با موضوع کم‌آبی را در مساجد برگزار کنند و باید درباره سایر پدیده‌ها و رویدادهای جامعه مانند موضوع کم‌آبی فعالیت‌ کنند.

پایان پیام/397

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟