22 بهترین روش های خانگی درمان سردرد تنشی + علل و علائم


22 بهترین روش های خانگی درمان سردرد تنشی + علل و علائم

سردرد تنشی یکی از اختلالاتی است که به طور گسترده‌ای شیوع دارد و بیش‌تر از سرماخوردگی رخ می‌دهد. با دیدن این‌که چگونه با اختلالی که تا حد زیادی اجتناب‌پذیر است، مواجه هستیم، به این فکر افتادیم که آماده کردن مقاله‌ای در رابطه با بهترین روش های خانگی درمان سردرد تنشی به علاوه علل و علائم سردرد تنشی مفید خواهد بود. این روش‌های درمانی خانگی آسان...

سردرد تنشی یکی از اختلالاتی است که به طور گسترده‌ای شیوع دارد و بیش‌تر از سرماخوردگی رخ می‌دهد. با دیدن این‌که چگونه با اختلالی که تا حد زیادی اجتناب‌پذیر است، مواجه هستیم، به این فکر افتادیم که آماده کردن مقاله‌ای در رابطه با بهترین روش های خانگی درمان سردرد تنشی به علاوه علل و علائم سردرد تنشی مفید خواهد بود. این روش‌های درمانی خانگی آسان هستند و به کاهش و حتی جلوگیری از نشانه‌های این اختلال کمک می‌کنند.

22 بهترین روش های خانگی درمان سردرد تنشی + علل و علائم

تعریف سردرد تنشی

سردرد تنشی در واقع شایع‌ترین نوع سردرد است. این اختلال به طور کلی به عنوان یک درد منتشر و ملایم تا متوسط ​​که می‌تواند از قسمت پشت سر، گردن، چشم‌ها و سایر عضلات قسمت فوقانی بدن منتشر شوند، توصیف می‌شود. این نوع سردرد اغلب سبب می‌شود که احساس کنید انگار یک باند تنگ دور سرتان وجود دارد و می‌تواند احساس خستگی شدید و بی‌انرژی بودن را در شما ایجاد کند.

سردرد تنشی ممکن است در هر سنی رخ بدهد اما در نوجوانان و بزرگسالان شایع‌تر است. در واقع، مطابق با برآوردها تا ۴۵ میلیون آمریکایی از سردرد تنشی مزمن رنج می‌برند؛ ۲۰٪ از این رقم کودکان و نوجوانان هستند.

شایع‌ترین نشانه‌های سردرد تنشی عبارتند از

– حس کردن یک نوار سفت دور سر
– تنش در گردن یا شانه
– فشار یا تپش و ضربان در ناحیه‌‌ی سر و گردن

در اکثر موارد سردرد تنشی به علت نوسانات فشار خون، سینوزیت یا قند خون پایین، هنگام دراز کشیدن بدتر می‌شود. شما می‌توانید اطلاعات بیش‌تری را در مورد انواع مختلف سردرد تنشی در بخش هومیوپاتی این مقاله بخوانید.

سردرد تنشی تا چه مدت می‌تواند طول بکشد؟

سردرد تنشی می‌تواند از ۳۰ دقیقه تا ۷ روز کامل بسته به علت ایجادکننده‌ی آن طول بکشد.

شایع‌ترین علل ایجادکننده‌ی سردرد تنشی عبارتند از

– آلرژی (به غذا یا محیط)
– مصرف MSG – معروف است که این افزودنی سبب بروز سردرد تنشی می‌شود و بنابراین باید از آن پرهیز کنید.
– کم‌آب یا دهیدراته شدن بدن
– سم‌زدایی
– مشکلات گوارشی مثل یبوست
– استرس عاطفی
– مصرف بیش از حد یا ترک الکل، کافئین یا مواد غیرمجاز
– خستگی چشم
– خستگی
– عدم تعادل هورمونی
– پایین بودن قند خون
– کمبود مواد مغذی (به ویژه منیزیم، B۶ و اسیدهای چرب ضروری)
– وضعیت قرار گیری نامناسب بدن
– سینوزیت
– ناهم‌ترازی ستون فقرات
– درد مفصل فکی گیجگاهی یا TMJ

بسیاری از مردم سعی می‌کنند علائم سردرد تنشی را با یک داروی معمولی بدون نسخه به نام اکسدرین (Excedrin) برطرف کنند، اما ما این روش را توصیه نمی‌کنیم. زیرا اولا طبیعی نیست، و دوم این‌که کافئین می‌تواند به شما احساس حالت تهوع زیادی بدهد اگر به آن حساسیت داشته باشید. به هر روی شما باید نسبت به عوارض این دارو کاملا آگاه باشید! استفاده از داروهای طبیعی برای برطرف کردن سردرد تنشی بسیار بهتر از داروهای تهیه شده از مواد شیمیائی است!

به این ترتیب حالا که شما در مورد دشمن‌تان کمی بیشتر از قبل می‌دانید، بیایید بعضی از گزینه‌های سالم‌تر را برای درمان سردرد تنشی به طور طبیعی یاد بگیریم! با ما همراه باشید!

درمان‌های طبیعی برای برطرف کردن سردرد تنشی

۱. رژیم غذایی

یکی از اولین اقداماتی که می‌توانید برای جلوگیری از سردرد تنشی در آینده انجام بدهید این است که کشف کنید آیا به مشکل عدم تحمل برخی غذاها یا آلرژی غذایی دچار هستید یا خیر. شما می‌توانید این کار را از طریق یک سرویس آنلاین مانند EverlyWell انجام دهید یا یک آزمایش خون بدهید. به این ترتیب بعد از اطلاع از مشکلات موجود از غذاهای خاص و مواد افزودنی که باعث بروز سردرد تنشی می‌شوند جلوگیری خواهید کرد.

هنگامی ‌که شما هر گونه غذاهای احتمالی را که باعث نشان دادن واکنش توسط بدن‌تان می‌شوند،‌ کنار بگذارید، وقت آن رسیده تا یک قدم جلوتر بروید و غذاهای فرآوری‌شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید و از غذاهای حاوی مواد مغذی زیاد را استفاده کنید.

اگر سردرد تنشی شما ناشی از اختلالات قند خون باشد، خوردن وعده‌های غذایی پیچیده‌ای که با مواد غذایی کامل تهیه شده‌اند، باعث می‌شود که دچار مشکل بالا رفتن یا پایین آمدن ناگهانی قند خون نشوید.

مصرف فیبر کافی در رژیم غذایی‌تان، علائم یبوست را کاهش می‌دهد و از تشکیل مواد زائد و سموم در روده‌ها جلوگیری می‌کند. این سموم می‌توانند سبب بروز سردرد تنشی شوند. شما می‌توانید فیبر مورد نیاز بدن‌تان را با مصرف تخم کتان، دانه‌‌های چیا یا فیبر آکاسیا به طور روزانه همراه با یک لیوان آب ( حدود ۳۰۰ میلی‌لیتر) دریافت کنید.

از مصرف مواد غذایی حاوی لبنیات، کافئین و شیرین‌کننده‌های مصنوعی و همچنین نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید تا بتوانید به نحو احسن از سردرد تنشی جلوگیری کنید.

۲. هیدراتاسیون

ما مطمئن هستیم که خیلی از شما‌ها این جمله را شنیده‌اید که «سردرد گرفته‌ای به این دلیل که آب کافی ننوشیده‌ای!»

خوب، در بیش‌تر موارد، این موضوع صحت دارد! از دست دادن آب بدن یکی از دلایل اصلی سردرد است، زیرا عضلات سر، گردن و شانه آن‌طوری که باید نرم و انعطاف‌پذیر نخواهند بود، و همین می‌تواند گرفتگی و خشکی در این ناحیه ایجاد کند.

هنگامی ‌که در طول روز به اندازه‌ی کافی آب مصرف نکنید، سموم مانند مواد زائد سلولی می‌توانند در بدن‌تان تجمع بیابند و همین باعث التهاب و اسپاسم عضلانی می‌شود.

توصیه می‌شود که در هر ۲ ساعت بیداری یک لیوان آب بخورید تا از سردرد تنشی ناشی از کم‌آبی جلوگیری کنید.

داروهای گیاهی تسکین دهنده سردرد تنشی

علاوه بر بهبود رژیم غذایی و افزایش سطح هیدراتاسیون بدن، در این‌جا چند دارو، مکمل و داروهای هومیوپاتی برای سردرد تنشی می‌بینید که برای کاهش شدت درد، طول مدت آن و حتی پیشگیری از وقوع سردرد مفید هستند.

۱. گیاه دارویی سایبان یا باباآدم جنگلی

گیاه دارویی باباآدم جنگلی به مدت طولانی برای درمان آسم، ناراحتی گوارشی، تب، و بله درست حدس زدید، سردرد تنشی استفاده می‌شود!

عصاره‌ی این گیاه به علت خواص ضد التهابی و ضد اسپاسمی که دارد در کاهش شدت و فراوانی سردرد تنشی بسیار موثر است. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از این گیاه دارویی یک درمان موثر برای جلوگیری از سردرد در کودکان و بزرگسالان است.

* بزرگسالان باید یک عصاره‌ی استاندارد به میزان ۷۵ میلی‌گرم را دو بار در روز مصرف کنند.
* کودکان باید دو بار در روز عصاره استاندارد را به میزان ۷۵-۵۰ میلی‌گرم مصرف کنند.

۲. گیاه دارویی بابونه گاوی

بابونه گاوی از قدیم‌الایام برای درمان تب، درد معده، دندان درد، نیش حشرات، ناباروری، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، آلرژی، آسم، وزوز گوش، سرگیجه، حالت تهوع، سردرد تنشی و میگرن مورد استفاده قرار گرفته‌است.

گفته می‌شود که خواص ضد درد آن ناشی از یک ماده‌ی بیوشیمیایی به نام پارتنولید است. این ترکیب شیمیایی از انقباض عروق خونی در سر که می‌تواند سبب بروز سردرد شدید شود، جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که بابونه‌ گاوی در کاهش شدت، مدت و فرکانس سردرد، به ویژه میگرن تاثیر زیادی دارد.

* بزرگسالان باید یک عصاره‌ی استاندارد ۰.۷٪ پاراتنولید را را به میزان ۲۵۰-۵۰۰ میلی‌گرم یک بار در روز مصرف کنند.

۳. گیاه دارویی کهن‌دار

معروف است که گیاه کهن‌دار یک محرک گردش خون عالی برای مغز است. همچنین به دلیل فعالیت ضد پلاکتی که دارد، کیفیت مایع بودن خون را حفظ می‌کند و این همان چیزی است که به عنوان یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از سردرد ناشی از بیماری ارتفا‌ع‌زدگی است.

* بزرگسالان باید ۶۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم عصاره‌ی استاندارد با ۲۴٪ فلاونوئید گلیکوزید را ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید.

۴. پوست درخت بید سفید

آسپرین در ابتدا از پوست بید سفید ساخته می‌شود، بنابراین جای هیچ تعجبی نیست که این ماده برای کاهش سردرد تنشی تاثیر بسیار مثبتی دارد. پوست درخت بید سفید یک ضد درد بسیار موثر محسوب می‌شود که برای سیستم گوارش و کبد بسیار ساده‌تر از داروهای بدون نسخه است.

* بزرگسالان باید در صورت نیاز برای تسکین درد، روزانه ۲۰۰-۴۰۰ میلی‌گرم از این ماده را مصرف کنند.

مکمل‌های تسکین دهنده سردرد تنشی

۱. منیزیم

آیا می‌دانستید که اکثر مردم امروز کمبود منیزیم دارند؟ بله این موضوع صحت دارد! خاک ما طوری از بین رفته و به حدی روی آن محصول تولید شده‌است که حتی میوه‌ها و سبزیجات ما آن‌چه که ۱۰۰ سال پیش داشتند را امروز ندارند.

زندگی در این عصر و دوران باعث شده که بیش از حد تحریک شدن سیستم عصبی بسیار آسان باشد، و وقتی بدن ما تحت استرس قرار می‌گیرد، منیزیم یکی از اولین مواد مغذی است که از بین می‌رود.

گفته می‌شود که منیزیم به جلوگیری از تنش عضلانی، بهبود فشار خون مناسب به مغز، و حفظ سطح سروتونین در محدوده‌ی طبیعی کمک می‌کند.

باور کنید یا نه، این ماده‌ی معدنی اغلب سطح سروتونین را که باعث ایجاد اسپاسم عروقی در سر ما می‌شود و سبب سردرد تنشی و میگرن می‌شود، کنترل می‌کند.

بزرگسالان باید روزانه ۴۰۰-۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم دریافت کنند. اگر دچار اسهال شده‌اید، دوز مصرفی را کاهش بدهید.

اکسید منیزیم حتی می‌تواند برای سردرد تنشی در حین بارداری به میزان ۴۰۰ میلی‌گرم و یک بار در روز استفاده شود.

۲. ۵- هیدروکسی‌تریپتوفان (۵-HTP)

این یکی از مکمل‌های روزانه‌ی مورد علاقه‌ی من است نه فقط برای درمان سردرد تنشی به طور طبیعی بلکه به دلیل تاثیر مثبتی که روی افزایش ثبات خلق و خو دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که ۵-HTP در جلوگیری از سردرد تنشی موثر است زیرا اثر مستقیمی روی سطوح سروتونین دارد که روی جریان خون در رگ‌های خونی مغز اثر می‌گذارد. همچنین این ترکیب سطح اندورفین بدن را افزایش می‌دهد که یک نوع تسکین‌دهنده‌ی طبیعی درد است.

* بزرگسالان باید ۵۰-۱۰۰ میلی‌گرم از آن را تا سه بار در روز مصرف کنند.

استفاده از روغن‌های معطر

۱. روغن معطر نعناع

روغن معطر نعناع فلفلی دارای اثر خنک‌کننده‌ی طولانی مدت است و به همین دلیل وقتی روی پوست استعمال می‌شود مانع انقباض عضلات شده و جریان خون سالم را تحریک می‌کند.

استفاده از آن در شقیقه‌ها، پشت گردن و روی پیشانی، یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای سردرد تنشی شناخته شده‌است، به ویژه هنگامی که در فواصل زمانی ۱۵ دقیقه‌ای استفاده می‌شود.

* بزرگسالان باید ۳ قطره روغن معطر نعناع فلفلی را با ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق چایخوری روغن حامل رقیق کنند و هر ۱۵ دقیقه یک بار ترکیب حاصل را روی شقیقه‌ها، پشت گردن، پیشانی و شانه‌ها ماساژ دهند تا علائم از بین بروند.

۲. روغن معطر اسطوخودوس

اگر سردرد تنشی شما با استرس یا عدم خواب مرتبط است، روغن معطر اسطوخدوس ممکن است همان چیزی باشد که شما دنبال‌اش هستید.

این روغن معطر بسیار کاربردی باعث آرامش شما می‌شود و تنش و استرس را از بین می‌برد. خواص آرام‌بخش، ضد اضطراب، ضد افسردگی و ضد اسپاسمی این روغن معطر نه تنها ذهن را آرام می‌کند بلکه باعث کاهش تنش در بدن نیز می‌شود.

مطابق با تحقیقات، اسانس اسطوخودوس به علت ترکیبات لینانول و لینالیل استات از طریق دستگاه کناره‌ای به سرعت جذب می‌شود. به همین دلیل است که اسطوخودوس به سرعت و به طور موثری سردرد تنشی را درمان می‌کند.

* بزرگسالان باید ۵ تا ۱۰ قطره اسانس اسطوخودوس را به مدت ۲۰ دقیقه در فضا پخش کنند.

۳. روغن معطر اکالیپتوس

سردرد تنشی ناشی از سینوس‌های متورم و ملتهب را می‌توان با تنفس کمی روغن معطر اکالیپتوس تسکین داد. خواص اکسپکتورانت و شل‌کننده‌ی مخاط آن به از بین بردن فشار سینوس که می‌تواند منجر به سردرد تنش شود کمک می‌کند و در عین حال تعادل عاطفی را نیز افزایش دهد.

ثابت شده‌است که تنفس مقداری روغن معطر اکالیپتوس درد ناشی از سردرد تنشی را کاهش می‌دهد و همچنین سبب بهبود فشار خون و گردش خون در قسمت فوقانی بدن می‌شود.

* بزرگسالان باید ۲ تا ۴ قطره روغن معطر اکالیپتوس را در ۱/۲ قاشق چایخوری روغن حامل رقیق کنند و بعد ترکیب حاصل را برای کاهش فشار روی سینوس‌ها، ‌در ناحیه‌ی شقیقه، پشت گردن، پیشانی و قفسه‌ی سینه بمالید.

شما همچنین می‌توانید آن را به مدت ۲۰ دقیقه و ۲ تا ۳ بار در روز در فضای خانه پخش کنید.

هومیوپاتی برای درمان سردردهای تنشی

این بخش کمی طولانی است، بنابراین نگاهی به روش‌های هومیوپاتی زیر داشته باشید و آن‌هایی را که با نیازهای خاص شما مطابق هستند، تکرار کنید.

برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، پوتنسی ۳۰C را تا چهار بار در روز دریافت کنید.

برای سردرد تنشی مزمن، ۶x تا ۱۲x، ۶C، ۱۲Cیا ۳۰C دو بار در روز به مدت دو هفته مصرف کنید تا ببینید آیا پیشرفتی رخ می‌دهد یا خیر.

اگر از سردرد شدید رنج می‌برید، مهم است که با پزشک‌تان مشورت کنید تا احتمال وجود هرگونه اختلال اساسی جدی رد شود.

۱. شابیزک (آتروپا بلوادونا)

شابیزک برای سردردهای تنشی که در پشت سر شروع می‌شود، و سپس در سمت راست ادامه پیدا می‌کند و به چشم راست یا پیشانی گسترش می‌یابد، خوب است. درد به عنوان یک حالت ضربان توصیف می‌شود به طوری که انگار سرتان قرار است بترکد. احساس می‌کنید پوست‌تان گرم شده و سرخ به نظر می‌رسد در حالی که پاهای‌تان کماکان سرد است. شخص احساس می‌کند بهتر است در یک اتاق آرام و تاریک دراز بکشد.

۲. فاشرای سفید

فاشرای سفید برای درمان سردردی موثر است که از چشم چپ یا پیشانی شروع می‌شود و به تمام سر گسترش می‌یابد. علائم این سردرد در صورت حرکت کردن بدتر می‌شود و زمانی که فشار وارد می‌شود یا هنگامی‌ که فشار روی سر فرد اعمال می‌شود یا او بدون حرکت می‌ماند، احساس بهتری دارد.

یبوست اغلب با این نوع سردرد تنشی همراه است و تهوع یا تشنگی زیاد نیز ممکن است وجود داشته باشد. فرد معمولا تحریک‌پذیر و حساس می‌شود و می خواهد تنها باشد.

۳. گیاه دارویی کوهوش سیاه

کوهوش سیاه زمانی تاثیرگذار است که درد شدید و سفتی گردن با سردرد همراه است. این نوع سردرد اغلب در دوره‌ی قاعدگی یا نزدیک آن یا همراه با تغییرات هورمونی در طول یائسگی رخ می‌دهد.

۴. یاسمن زرد

یاسمن زرد برای درمان درد شدید در پشت گردن است که به حس کردن یک نوار سفت دور سر منجر می‌شود. فرد ممکن است احساس خستگی یا سرگیجه داشته باشد و حتی ممکن است دچار تاری دید شود.

۵. گیاه دارویی ایگنیشیا

ایگنیشیا برای سردرد مرتبط با اسپاسم پشت و گردن است. در اثر این نوع درد فرد احساس می‌کند که یک ناخن روی سرش کشیده می‌شود. این گیاه دارویی همچنین می‌تواند برای درمان سردرد تنش ناشی از غم و اندوه یا آسیب عاطفی مورد استفاده قرار بگیرد.

۶. لچسیس

لچسیس برای درمان درد در سمت چپ سر است که با احساس سوزش، گرفتگی و ضربان همراه است. صورت فرد دچار این نوع سردرد ممکن است سرخ و برافروخته شود و با این نوع سردرد از خواب بیدار می‌شود. گرما و فشار علائم این نوع سردرد را تشدید می‌کنند، اما هوای آزاد آن را بهبود می‌بخشد.

۷. گیاه دارویی پنجه‌گرگی شاخ‌گوزنی

پنجه‌گرگی شاخ‌گوزنی برای سردردی است که از شقیقه‌ی سمت راست شروع می‌شود. علائم در بعد از ظهر و عصر در اثر گرمای بیش از حد یا غذا نخوردن به مدت طولانی بدتر می‌شوند.

۸. کچوله

گیاه دارویی کچوله برای سردرد ناشی از استرس، کار کردن بیش از حد و واکنش منفی نسبت به مواد غذایی مفید است. سردرد با داروهای سرماخوردگی بهتر می‌شود و اغلب ناراحتی معده و حالت تهوع نیز با این نوع سردرد همراه است.

این درمان همچنین برای سردرد ناشی از مصرف الکل یا حساسیت غذایی مفید است. فرد مبتلا در اثر سردرد احساس تحریک‌پذیری می‌کند و اگر محیط اطراف او پر سر و صدا و زیادی روشن باشد احساس بدتری خواهد داشت.

۹. گیاه دارویی سرخ‌بن

این گیاه دارویی برای سردردهایی مناسب است که در سمت راست گردن یا شانه‌ها شروع می‌شوند و به چشم راست گسترش پیدا می‌کنند. این نوع سردرد اغلب پس از استفراغ کردن کاهش می‌یابد.

۱۰. اسپیجلیا

اسپیجلیا برای درمان سردردی تاثیر دارد که با درد شدید و ناگهانی و درد تیز در اطراف چشم چپ همراه است. علائم این نوع سردرد در حال حرکت بدتر می‌شود و با گرما بهتر می‌شود.

طب فشاری

اعمال فشار در مناطق خاص نیز می‌تواند به کاهش شدت درد و رفع دلایل سردرد تنشی کمک کند.

در این‌جا سه ​​مورد از بهترین نقاط طب فشاری را می‌بینید. می‌توانید این روش‌ها را روی خودتان امتحان کنید:

* گفته می‌شود که نقطه‌ی روده‌ی بزرگ ۴ (LI۴) برای همه‌ی انواع دردها موثر است، اما برای درمان درد جلوی سر به طور خاصی تاثیر دارد.

22 بهترین روش های خانگی درمان سردرد تنشی + علل و علائم

* نقطه‌ی مثانه ۲ (B۲) برای سردرد همراه با چشم‌های خسته، دردناک یا احتقان سینوس مناسب است.

22 بهترین روش های خانگی درمان سردرد تنشی + علل و علائم

* نقطه‌ی کیسه‌ی صفرا ۲۰ (BG20) برای کاهش انواع سردردها مفید است.

22 بهترین روش های خانگی درمان سردرد تنشی + علل و علائم

روی این نقاط با استفاده از انگشت شست‌تان به مدت۳۰ ثانیه تا یک دقیقه و ۲ تا ۳ بار در روز فشار اعمال کنید.

دیگر مواد طبیعی برای تسکین دادن سردرد تنشی که می‌توانید امتحان کنید

– برای کاهش اسپاسم عضلات، در یک اتاق تاریک دراز بکشید و کمپرس سرد را در ناحیه‌ یا پشت گردن بگذارید. برای برخی ممکن است کمپرس گرم موثرتر باشد.

– برای تأمین اکسیژن در بدن‌تان به منظور کمک به کاهش درد نفس عمیق بکشید.

– استفاده از پد گرمایشی در پشت گردن و شانه یک راه موثر برای کاهش تنش و استرس است.

– روی اصلاح حالت بد نشستن در زمانی که تمام روز را پشت میز می‌نشینید،‌ موقع استفاده از تلفن، یا به طور کلی قوز کردن کار کنید. احتمالا با تاثیری که صحیح نشستن و صحیح ایستادن روی تسکین سردردتان دارد شگفت‌زده خواهید شد!

درمان‌های طبیعی مورد علاقه‌ی شما برای تسکین سردرد تنشی که روی‌تان موثر هم بوده، ‌کدام است؟ لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: holistichealthherbalist

۲۲ بهترین روش های خانگی درمان سردرد تنشی + علل و علائم

نوشته های مرتبط

درمان آرتروز: ۴۰ روش درمانی، علت و علائم بیماری آرتروز...
درمان خلط گلو: ۲۲ توصیه برای از بین بردن خلط گلو با روش های ...
۲۱ درمان خانگی عفونت پوستی + انواع، علائم و علت عفونت های پو...
ترشحات واژن: ۳۱ درمان خانگی ترشح سفید رنگ واژن...
ورم سینه: ۱۹ درمان خانگی برای رفع ورم پستان یا ماستیت...
۲۶ درمان خانگی رفلاکس معده به مری در کودکان و بزرگسالان...
درمان عفونت خونی (سپتیسمی): ۱۴ درمان خانگی مسمومیت و عفونت خ...
درمان جوش سر: ۱۴ درمان خانگی جوش کف سر...
۸ بهترین و سریعترین درمان خانگی غش کردن در کودکان و بزرگسالا...
درمان گال: ۲۲ درمان خانگی برای بیماری گال پوستی در انسان...
۳۵ درمان خانگی برای رفع انسداد مجاری شیر در مادران...
۱۰ درمان خانگی درد اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMJ)...

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند