کیست بزرگ تخمدان، باید جراحی شود؟


کیست بزرگ تخمدان، باید جراحی شود؟

افراد دارای تخمدان کیستیک باید برای حل مشکل خود و باردار شدن صبر و حوصله برای پیگیری درمان داشته باشند.


پرسش: من حدود 5 سال هست که ازدواج کردم و از 3سال با پرولاکتین بالا و اضافه وزن 25 کیلو مواجه شدم که بعد از مراجعه به پزشک فوق تخصص غدد کم کاری تیروئید تشخیص داده شد و با خوردن قرصهای لووتیروکسین فعلا پرولاکتین نرمال پیدا کردم و مشکل کم کاری تیروئید رو دارم... حدود یک ساله که با کیست های تخمدان و درد زیاد شکم و بر آمدگی شکم مواجه شدم و برای یک دوره با خوردن قرص پروژسترون از بین رفت.

الان حدود دو هفته هست که دوباره کیست بزرگی به اندازه گریپ فروت( به گفته پزشکم ) دارم و استراحت مطلق دارم..که تمام برنامه هام رو مختل کرده...4 تا آمپول پروژسترون زدم و تا 15 روز دیگه باید قرصش رو هم مصرف کنم... آیا شما موافق هستید دکترم رو عوض کنم یا این درمان ادامه پیدا کنه؟ آیا به جراحی نیاز ندارم؟ من میخوام زود باردار بشم.

پاسخ:علل متفاوتی می تواند باعث بروز این کیست ها شود که اکثراً علت آن عدم تخمک گذاری است، چون فولیکولی که قرار است «تخمک» را ایجاد کند و معمولاً در روز چهاردهم بعد از شروع عادت ماهیانه، پارگی طبیعی پیدا کرده و تخمک را آزاد می کند،این اتفاق در این فرد رخ نمی دهد و با تجمع آب در داخل خود،تبدیل به کیست می شود. گاهی هم لکه بینی در این بیماران دیده می شود که با استفاده از قرص های ضدبارداری به راحتی درمان می شوند و با یک سونوگرافی ساده هم تشخیص داده می شوند. بسته به تعداد و اندازه کیست ها و شرایط زناشویی و وزن بیمار، درمان ها متفاوت خواهد بود.

پیشگیری بدون استفاده از دارو برای کیست تخمدان وجود ندارد فقط تجربه نشان داده که افرادی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، کمتر دچار کیست تخمدان می شوند و در حاملگی و شیردهی نیز به علت مهار فعالیت تخمدان کیست های تخمدان کمتر مشاهده می شود و اگر هم وجود داشته باشد در دوره بارداری و شیردهی خود به خود پس رفت پیدا می کند. در تخمدان های پلی کیستیک با توجه به اینکه وضع آندوکرینولوژی بیمار به هم می خورد و از تخمدان های کیستیک و بدون تخمک گذاری هورمون های مردانه ترشح می شود همچنین پرمویی (هیرسوتیسم) و اختلالات شدید دوره ماهانه دیده می شود و فرد دچارعقب انداختن پریود می شود،

در مواقعی که تصمیم به بارداری وجود داشته باشد ، درمان رایج " PCOD" وادار کردن تخمدان به تخمک گذاری محسوب می شود که از کلومفین سیترات بعنوان داروی خط اول استفاده می شود . استفاده از متفورمین برای وادار ساختن تخمدان به تخمک گذاری نیز موفقیت آمیز بوده است . در بیمارانی که PCOD دارند ، در بیماران مبتلا به PCOD که اضافه وزن داشته یا چاق می باشند ، کاهش وزن می تواند اثرات مفیدی در بازگشت تخمک گذاری داشته باشد.
با این توضیحات ، تصمیم در مورد عوض کردن پزشک معالج با خودتان است ولی توجه داشته باشید که افراد دارای تخمدان کیستیک باید برای حل مشکل خود و باردار شدن صبر و حوصله برای پیگیری درمان داشته باشند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!