670 هزار قطعه طیور بومی کردستان واکسینه شدند


670 هزار قطعه طیور بومی کردستان واکسینه شدند

سنندج - ایرنا - 670 هزار قطعه طیور بومی در استان کردستان در قالب طرح رایگانی که از سوی شبکه دامپزشکی انجام گرفت، علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال کردستان به عنوان یکی از استان‌های پایلوت اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی بر علیه بیماری نیوکاسل انتخاب شد که این طرح در یک هزار و ۲۹۴ روستای استان انجام شد.

مجتبی ورمقانی افزود: در این طرح حدود ۹۲ درصد از جمعیت طیور بومی استان شامل ۶۷۰ هزار قطعه واکسینه شدند که این میزان حدود ۱۲ درصد از تعهدات اداره کل دامپزشکی کردستان در ارتبا ط با واکسیناسیون بیشتر است.

وی اضافه کرد: در این طرح، شهرستان سقز با ۲۰۲ روستا و شهرستان دیواندره با ۱۱۴ هزار قطعه بیشترین فعالیت را از نظر تعداد مراجعه به روستاها و تعداد طیور واکسینه شده، داشتند.

ورمقانی با بیان اینکه مقرر شده طرح واکسیناسیون طیور روستایی (طیور بومی) سه نوبت در هر سال اجرا شود، گفت: اوایل زمستان امسال دومین مرحله این طرح با هدف پوشش حداکثری این نوع طیور اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان توسط ۴۵ گروه ۲ نفره دولتی در استان کردستان انجام شد.

نیوکاسل از بیماری‌های بسیار مسری است که تقریبا همه گونه‌های پرندگان را در سنین مختلف مبتلا می‌کند.

این بیماری در مواردی حتی بدون نشانه‌ای سبب مرگ و میر ۱۰۰ درصدی در گله مبتلا می‌ود و به همین دلیل در بسیاری از کشورها صنعت پرورش طیور را محدود کرده است.

۷۳۴۹/۹۱۰۲


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دست یاری تصفیه‌خانه سنندج به سد ژاوه