متولیان مبارزه با زمین‌خواری در اردبیل، اراده مقابله ندارند/ به صورت رسمی در مجلس تذکر می‌دهم


متولیان مبارزه با زمین‌خواری در اردبیل، اراده مقابله ندارند/ به صورت رسمی در مجلس تذکر می‌دهم

سید غنی نظری گفت: قوانین به میزان کافی وجود دارد. اگر کسی در روستایی دورافتاده بخواهد یک طویله بسازد، پدرش را در می‌آورند، اما در مرکز شهر اردبیل شهرک دادگستری ایجاد می‌کنند. چه کسانی هستند؟ کارمندان دادگستری.

متولیان مبارزه با زمین‌خواری در اردبیل، اراده مقابله ندارند/ به صورت رسمی در مجلس تذکر می‌دهم

گروه راه و مسکن بازارنیوز: سید غنی نظری، نماینده اردبیل در مجلس یازدهم، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون موضوع تغییر کاربری و زمین خواری ۶ هزار هکتاری در این استان، اظهار داشت: رطب خورده منع رطب کی کند؟ در استان اردبیل با توجه به این که منطقه کشاورزی است و شهر اردبیل هم در حال پیشرفت است. در بیست سال اخیر بالغ بر ۲، ۳ برابر زمین‌های مسکونی افزایش و زمین‌های زراعی کاهش یافته است. شهرک‌های متعدد با نام‌های گوناگون توسط ادارات مختلف ایجاد شده است.

وی افزود: مثلا شهرک دادگستری که یکی از گرانترین شهرک‌های اردبیل است، زمانی زمین کشاورزی بود که آن را تحویل کارکنان اداره دادگستری دادند. شهرک ساحلی را به کارکنان استانداری دادند و...؛ لذا اولین افراد و تعاونی‌های مسکنی که وارد این عرصه شدند، تعاونی ادارات مهم کشور بود.


*متولیان مبارزه با این امور، خودشان صاحب منافع‌اند

نظری از عدم عزم و اراده کافی برای مقابله با چنین کار‌هایی صحبت کرد و اظهار داشت: من یادم می‌آید سال ۸۲ در یک سازمانی فعالیت می‌کردم، شنیدم که نامه‌ای آمد که دادستانی گفته بود ما جلوگیری می‌کنیم از این کار‌ها و اجازه تغییر کاربری نمی‌دهیم، ولی گوش شنوایی نبود و متاسفانه این تغییر کاربری اتفاق افتاد. زمین‌های کشاورزی را خریداری می‌کنند، دو، سه سال در آن‌ها محصولی نمی‌کارند، بعد تقاضای تغییر کاربری می‌کنند.

وی افزود: نکته جالب این است که زمینی که گرفتند، به راحتی توسط دلالان و بنگاه‌های املاک قطعه بندی می‌شود. زمینی هست که هنوز در آن کشاورزی انجام می‌شود و محصول سیب زمینی کاشته اند، این زمین را قطعه بندی می‌کنند و می‌فروشند، ولی متاسفانه برخورد و جدیت در این خصوص خیلی ضعیف است.


*نامه زنی‌ها اگر تاثیرگذار نباشند، فایده‌ای ندارند

نماینده اردبیل درباره نامه معاون وزیر راه به استانداردار اردبیل و هشداری که از طرف وی داده شد، گفت: از این نامه‌هایی که زده شده، خیلی از استاندار به شهردار، شهردار به فرماندار و ... می‌زنند، اگر این نامه‌ها تاثیرگذار نباشند، هیچ فایده‌ای ندارند. اول باید دستگاه‌هایی که متولی این امر هستند، خودشان پاک باشند. من نوعی که کارمند یک اداره جزئی هستم می‌گویم مگر کارمند استانداری خونش از من رنگین‌تر است که سازمانش به او زمین شهرک ساحلی بدهد و من نتوانم مثلا بالای فلان کوه زمین بگیرم.

وی افزود: شهرک‌هایی هستند در اردبیل به اسم دستگاه‌های نظارتی که چنین زمین‌هایی را برای کارمندان خود خریده اند و تغییر کاربری داده اند و اکنون خانه هایشان میلیاردی قیمت دارد. این دستگاه‌ها مگر می‌توانند با این کار مبارزه کنند؟ این‌ها باید از خودشان شروع کنند.


*بعد نظارتی مجلس تعطیل بوده است

نظری درباره نقشی که مجلس می‌تواند در این امور داشته باشد، گفت: بعد نظارتی مجلس در گذشته تعطیل بود و این بعد باید تقویت شود. قوانین مربوط به ممنوعیت تغییر کاربری هست، اما متاسفانه راه‌های دور زدن آن‌ها بسیار زیاد است. سازمان مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها از آنجا که از اجرای قوانین نفع نمی‌برند و تغییر کاربری برای این سازمان‌ها عایدی دارد، مشکل ایجاد می‌کنند.

وی افزود: قوانین به میزان کافی وجود دارد. اگر کسی در روستایی دورافتاده بخواهد یک طویله بسازد، پدرش را در می‌آورند، اما در مرکز شهر اردبیل شهرک دادگستری ایجاد می‌کنند. چه کسانی هستند؟ کارمندان دادگستری.

نظری در پایان تاکید کرد پس از کسب اطلاعات جامع تر، به صورت رسمی و کتبی در مجلس تذکر می‌دهد.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟