جزئیات وقف اراضی قله دماوند از نگاه اوقاف و ثبت اسناد مازندران


جزئیات وقف اراضی قله دماوند از نگاه اوقاف و ثبت اسناد مازندران

ساری- ایرنا- جزئیات صدور سند وقفی برای بخشی از کوه دماوند و یا آنچه که وقف قله دماوند نامیده شد امروز چهارشنبه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال مازندران مطرح شد و طی آن مسئولان اوقاف و ثبت اسناد استان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، افشای ثبت سند وقفی برای بخشی از کوه دماوند طی هفته جاری واکنش های زیادی در رسانه ها ، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و همچنین در میان مردم داشت و در استان مازندران هم علاوه بر سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری ، دوستداران محیط زیست و جمعی از نخبگان و دانشگاهیان با ارسال نامه ای سرگشاده به سران قوا ، خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

در همین حال طی چند روز گذشته اطلاعات مختلفی از سوی اوقاف ، ثبت اسناد و سازمان جنگل ها در این باره منتشر شد ولی در نشست امروز شورای حفظ بیت المال مازندران جزییات بیشتری از این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران در این نشست که به صورت اختصاصی به فعالیت و اقدامات انجام شده برای املاک دولتی و تثبیت اراضی ملی در قله دماوند اشاره کرد و گفت : آنچه در این مقوله مورد توجه قرار گرفته وجود تثبیت مالکیت اراضی دولتی با پلاک‌های ثبتی ۶۸ و ۶۹ است.

عباسعلی زارعی با اعلام این که این پلاک های ثبتی بخشی از اراضی " ملار " است ، وسعت آن را " ۱۲۰ من بذرپاش " اعلام کرد و افزود : اینها املاکی است که سندش در دوره پهلوی به نام پهلوی صادر شد و در همان زمان مورد اعتراض قرار گرفت و این املاک به نفع خرده مالکی و مرتع داران منطقه مسترد گردید.

وی توضیح داد : از این سطح زمین حدود ۱۲۰ من بذر پاش در مجموع سه هزار و ۶۰۰ متر مربع توسط یکی از خرده مالکان وقف می شود و جزء مستثنیات قریه ملار قرار می گیرد.

طبق عرف محلی در مازندران هر من بذرپاش معادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر مربع است.

زارعی گفت : در همین راستا و بر اساس دستورالعمل صریح سازمان ثبت اسنا و املاک کشور در ۲۴ ساعت گذشته ، ۲ هزار و ۴۴۵ هکتار که در همان پلاک مورد اختلاف بین مستثنیات و اراضی ملی وجود داشته به نام منابع طبیعی سند مالکیت صادر شد . در واقع با این کار میزان مالکیت موقوفه در قالب مستثنیات در نظر گرفته شده و از محدوده قله دماوند جدا شده است.

وی افزود : در واقع ۲۶ هزار و ۳۰۰هکتار از اراضی دماوند مستثنیات است که فقط سه هزار و ۶۰۰ متر مربع آن در محدود اوقاف قرار گرفته است.

معدن پوکه در اراضی ملار

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز در این جلسه با رد وقفی بودن بخشی از املاک قله دماوند ، گفت : این موضوع که از سوی برخی از رسانه های معاند خارجی و حتی برخی نشریات داخلی مورد سوء استفاده قرار گرفته است ، قویا از سوی سازمان مرکزی اوقاف تکذیب شده است و این موضوع در واقع خدشه دار کردن ماموریت های معنوی این سازمان بوده است که با اطلاعات نادرست مورد هجمه قرار گرفته است.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری افزود : آنچه که اصل موضوع اراضی قله دماوند و در واقع مورد طمع برخی از افراد سود جو قرار گرفته ،اراضی منطقه ملار است ، منطقه ای که دارای معدن پوکه است و بر خلاف قوانین همچنان برداشت می شود.

وی گفت : مشاهدات نشان می دهد که همچنان از سوی برخی افرا سودجو پوکه های معدنی منطقه با خودروهای مختلف حمل و نقل می شود.

حیدری افزود : اوقاف هم در این نظام مدافع منابع طبیعی است و در مقابل دیگر نهاد ها نیست . البته اسناد و احکامی هم بر وقف بودن زمین های منطقه وجود دارد که اصلا مربوبط به منطقه قله دماوند نیست .

وی ادامه داد : در حوزه املاک دماوند اوقاف منفعتی ندارد . به نظر ما عده ای پشت صحنه این شایعات منافع خود را در منطقه ملار دنبال می کنند که متاسفانه یک عده از خودی ها نیز در زمین دشمن بازی کرده و می کنند.

مدیرکل اوقاف مازندران گفت : پلاک‌ ثبتی‌ای که این روزها در مورد آن سخن گفته می‌شود ، در منطقه ملار و با فاصله دورتری از اراضی دماوند است.

طبق اعلام رسمی سازمان حفاظت محیط‌زیست قله دماوند از ارتفاع چهار هزار و ۵۰۰ متری در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر طبیعی ملی به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید. آن زمان بر اساس اینکه مالک ملک سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری است و جزو انفال است در شورای عالی مصوب شد که این کار با هماهنگی و تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع صورت گرفت.

طبق قانون اساسی مرتع و جنگل ملی و جزو اموال دولت است . همچنین در قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع نیز آمده این اموال ملی است و به شخص یا اشخاصی تعلق ندارد و باید همیشه جزو اموال دولت باقی بماند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟