مردم ساوه خطاب به شوراهای منتخب: حالا نوبت شماست


مردم ساوه خطاب به شوراهای منتخب: حالا نوبت شماست

ساوه - ایرنا - مردم ساوه در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، همانند سایر هموطنان به امید بهبود اوضاع زندگی، کسب و کار و تامین نیازهای اجتماعی و فرهنگی مشارکت موثری داشتند.

به گزارش ایرنا، ساوه یکی از شهرهای مهم کشور از این حیث به شمار می رود که هم قطب صنعت و تولید و اشتغال مملکت به شمار می آید و هم در حوزه زیست شهری پذیرای ده ها هزار تن از اعضای خانواده کارگرانی است که در بخش صنایع این شهرستان مشغول به فعالیت هستند و اکنون خود را یک شهروند ساوجی قلمداد می کنند.

آسیب های اجتماعی خاصی متوجه شهر ساوه است از جمله اینکه با ورود خیل عظیمی از هموطنان، اکنون بیش از ۲۰ منطقه حاشیه ای و سکونتگاه غیررسمی به بدنه اصلی شهر الحاق شده است که در ۲ دهه اخیر شکل گرفته اند و نکته دیگر اینکه شهر ساوه به دلیل ساختار جمعیتی تا حد زیادی مانند سایر زون های صنعتی کشور به حالتی خوابگاهی تبدیل شده است و آن شور و نشاط و سرزندگی لازم در میان ساکنان آن دیده نمی شود.

فقر زیرساخت های رفاهی و تفریحی، فضای سبز، سینما و فرهنگسرا، بازار و پاساژهای مدرن و سایر جنبه های مرتبط با سیما و منظر شهر با وجود تلاش هایی که در چهار سال اخیر از سوی شهرداری و شورای شهر به عمل آمده اما کاملا نمایان است و بسیاری از شهروندان برای فراغت و دمی آسوده خاطر بودن ترجیح می دهند به منطقه خوش آب و هوای یولاق، اطراف سد الغدیر و حتی شهرهای تهران و قم بروند و ضمن خرید ملزومات خود، از فضای شهربازی ارم یا برج میلاد تهران و سایر جاذبه های شهرهای اطراف هم بهره ببرند.

با این حال ساوه را باید یکی از شهرهای پردرآمد با وجود فعالیت بیش از ۶۰۰ کارخانه و صنعت دانست اما اغلب شاهد هستیم که میزان تحقق بودجه مصوب با هدف نهایی فاصله دارد و روند توسعه شهر آنگونه که متناسب با یک شهر صنعتی، مهاجرپذیر و درآمدزا است، پیش نمی رود.

تلاش و خدمات شوراهای شهر ساوه در ادوار مختلف و شهرداران کنونی و گذشته برای تغییر سیما و منظر شهر قابل تقدیر اما ناکافی است و مردم امیدوار هستند که با روی کار آمدن اعضای جدید و منتخب شورای ششم که عمدتا از جوانان و افراد بادانش هستند، شاهد تحولی اساسی در پیشرفت شهر باشند.

فضاهای تفریحی شهر ساوه ناکافی است

یکی از اهالی ساوه به ایرنا، گفت: عمده زیرساخت تفریحی این شهر در دریاچه تفریحی و پارک جنگلی و چند بوستان درون شهری خلاصه می شود و از نظر امکانات برای فراغت ساکنان به خصوص زنان و کودکان واقعا نیاز به توجه جدی دارد.

«عسکر بهرامی» اظهار داشت: در مناطق شرقی، جنوبی و حتی غرب شهر ساوه بوستان و زیرساخت تفریحی قابل ملاحظه ای وجود ندارد و سرریز جمعیت این مناطق به خصوص در ساعات عصر و روزهای تعطیل متوجه پارک جنگلی و دریاچه می شود که این وضعیت زیبنده شهری چون ساوه نیست.

مردم ساوه خطاب به شوراهای منتخب: حالا نوبت شماست نمایی از بوستان بام ساوه

وی گفت: روزهایی که به سرکار می روم و حتی گاهی ناچارم در شیفت شبانه کار کنم، واقعا همسرم برای سرگرم کردن فرزند چهار ساله مان سختی زیادی متحمل می شود.

بهرامی، از اعضای منتخب شورای شهر در دوره ششم خواست که با تلاش و وجدان کاری پاسخی مناسب به حضور شهروندان و آرای آنها بدهند و نسبت به توسعه زیرساخت های رفاهی و تفریحی شهر کوشش کنند.

خانم الوندی نیز به غیرفعال بودن شهربازی ساوه اشاره کرد و گفت: چند سال است که امکانات این مجموعه که در اطراف دریاچه واقع شده است از قبیل چرخ و فلک و سایر دستگاهها از کار افتاده اند و توجه جدی برای بازسازی آن اعمال نمی شود.

به گفته او، نبود امکانات لازم در شهر برای رفاه حال شهروندان و پر کردن ساعات فراغت آنها به خصوص برای بانوان خانه دار که ناگزیرند اغلب ساعات شبانه روز در منزل بمانند، باعث بروز افسردگی آنها می شود و یکی از وظایف شورای شهر و شهرداری هم ایجاد بستر و ساز و کارهای مناسب برای شادی و تفریح مردم است و بودجه شهر هم باید در این مسیرها هزینه شود.

وی یادآور شد: ساکن محله سپاه هستیم و در این منطقه هیچگونه ملزوماتی برای گردش و تفریح شهروندان نیست البته چند بوستان کوچک احداث شده که چندان مناسب خانواده و کودکان نمی باشد.

الوندی تاکید کرد: وجود شورای شهر به عنوان قلب تصمیم گیر و سیاستگذار شهر برای همین موارد است و انتظار داریم اعضای منتخب واقعا خدمت را آنگونه که در شعارهای انتخاباتی و پوسترهای خود برجسته کردند، در میدان عمل نیز خود را به مردم ساوه اثبات کنند و نیازهای شهر را با اولویت بندی تامین کنند.

سینما چه شد؟

در شهر ساوه تاکنون سالن تخصصی سینما احداث نشده است و از اواخر اردیبهشت سال گذشته قرار بر این شد که با تملک چند ملک فرسوده در محله قاسم آباد، نسبت به ساخت یک پردیس سینمایی با سالن های تخصصی و بلک باکس اقدام شود و حتی کلنگ آن با حضور استاندار، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران شهرستان به زمین زده شد اما روند تکمیل این پروژه بسیار کند است و نیاز به تامین اعتبارات لازم دارد.

بسیاری از مردم ساوه برای رفتن به سینما ترجیح می دهند در ایام تعطیل به تهران بروند و از فضاهای سینمایی پایتخت برای تماشای فیلم های مورد علاقه خود استفاده کنند.

البته در این سالها یک سالن چندمنظوره بعنوان سینما در ساوه فعالیت می کند که با استانداردهای یک سینمای مدرن فاصله بسیار دارد و حالا همه نگاهها معطوف به پردیس سینمایی کلنگزنی شده شهر است.

مردم ساوه خطاب به شوراهای منتخب: حالا نوبت شماست کلنگزنی پردیس سینمایی شهر ساوه- اردیبهشت 99

رضا صفی پور از شهروندان ساوجی در این خصوص به ایرنا، گفت: وقتی خبر کلنگزنی پردیس سینمایی در رسانه ها را مطالعه کردم، خودم و اعضای خانواده بسیار خرسند شدیم که برای نخستین بار قرار است در یکی از تاریخی ترین شهرهای کشور که قدمت فرهنگی آن هم بر همگان واضح است، یک مجموعه مدرن احداث شود اما متاسفانه اکنون این پروژه پیشرفتی مطلوب ندارد و انتظار داریم شورای منتخب ششم در راستای وظایف فرهنگی و اجتماعی، توان لازم را برای تکمیل این پروژه به کار ببندد.

وی داشتن سینما را از شاخص های توسعه فرهنگی، هنری و اجتماعی هر جامعه می داند و گفت: اینکه خودم و خانواده ام و بسیاری از ساکنان شهر ساوه برای تماشای فیلم و رفتن به سینما باید ۱۲۰ کیلومتر مسافت را به مقصد تهران بپیمایند، هرگز زیبنده شهری که هزاران سال قدمت دارد، نیست و انتظار داریم در دوره ششم شورای شهر به این مهم رسیدگی شود.

مهدیار از جوانان شهر ساوه که جمعه هفته گذشته برای نخستین بار پای صندوق رای رفت و جشن تکلیف سیاسی برگزار کرد، عمل به شعارها و داشتن اراده و وجدان کاری را شاخص مهم اعضای منتخب شورای ششم شهر ساوه می داند و اظهار داشت: باید به برگزیدگان بگویم که ما به رسالت خود یعنی مشارکت در انتخابات و رای دادن به شما عمل کردیم و حالا توپ در زمین شما قرار دارد و منتظر هستیم که ثابت کنید چقدر اهل عمل و مرد میدان هستید؟

وی گفت: شهر ساوه نه تنها سینما ندارد، بلکه از نظر فرهنگسرا، فضاهای کتابخانه ای، موزه، زیرساخت های ورزشی و امکانات رفاهی و تفریحی نیز به شدت در تنگنا قرار دارد و کلید رفع این مشکلات در دستان مدیران شهرستان و همکاری و همراهی شورای شهر و شهرداری قرار دارد.

وی همچنین تعیین تکلیف پیاده راه خیابان امام خمینی (ره) که قلب ارتباطی شهر به شمار می آید را از انتظارات شهروندان نسبت به شورای منتخب ششم برشمرد و گفت: ماههاست که سیمای این خیابان را با حفاری ها بر هم زده اند و به معبری خاکی تبدیل شده است که برای شهری چون ساوه زیبنده نیست و انتظار داریم هرچه زودتر تکلیف این معبر مهم را روشن کنند تا مردم با سهولت از آن تردد کنند.

تشکر از شورای قبلی و درخواست برای توجه بیشتر به حاشیه نشینان

در صحبتی که با ساکنان برخی محلات حاشیه ای ساوه از قبیل عباس آباد، فانوس آباد و گرشاسبی داشتیم، نکته قابل تامل قدرشناسی مردم از تلاش و زحمات اعضای شورای شهر دوره پنجم ساوه بود که با همکاری مسئولان بخش دولتی اقدامات مناسبی برای توجه به حاشیه نشینان از جمله آسفالت معابر، صدور اسناد اراضی و املاک، گازکشی و سایر خدمات انجام شد.

عباس از ساکنان منطقه گرشاسبی ساوه از خدمات شورای شهر دوره پنجم به خاطر توجه به آسفالت معابر و همچنین تسهیلگری در زمینه ساخت و ساز برای اقشار محروم و کم درآمد قدردانی کرد و گفت: قبلا معابر این محله خاکی و در زمان بارندگی ها به گل و لای تبدیل می شد اما اکنون آسفالت شده است و تردد با سهولت جریان دارد.

یکی از اهالی فانوس آباد نیز با اشاره به افتتاح پروژه های آسفالت و گازکشی به این شهرک که ۲ سال پیش با حضور استاندار مرکزی به بهره برداری رسید، تاکید کرد: از اینکه مدیران شهری و استانداری ما را به عنوان بخشی از جمعیت شهری درک کردند و برخی از مشکلات ما را برطرف کردند، قدردانی می کنم.

مجید اظهار کرد: هنوز مشکلات زیادی در این مناطق از جمله فاضلاب، فضای سبز و تفریحی و سایر نیازها باقی مانده است که امیدواریم با تداوم نگاه شورای کنونی، شاهد رویکرد مثبت اعضای منتخب در این رابطه باشیم.

وی گفت: یکی از مشکلات مهم مناطق حاشیه ای ساوه این است که پروانه ساخت و ساز از سوی شهرداری برای اراضی کمتر از ۱۷۰ متر مربع یا صادر نمی شود یا با سختی های زیادی همراه است و از آنجا که ساکنان این گونه مناطق اغلب از اقشار کم درآمد، کارگر و خانوارهای نیازمند هستند که با قرض و فروحتن طلا و سایر منابعی که دارند قطعه زمینی را در متراژهای پایین خریداری کرده اند بنابراین از شورای ششم توقع داریم که در زمینه صدور پروانه ساخت برای این گونه اراضی مساعدت داشته باشد.

شهر ساوه اکنون دارای یک تیم فوتسال در لیگ برتر کشور، ۲ تیم فوتبال و فوتسال در لیگ دسته اول باشگاههای ایران است و در زمینه ورزش از جوانان مستعد و توانمندی بهره مند است ولی کم بودن زیرساخت های ورزشی به خصوص در زمینه ورزش های تیمی از قبیل فوتبال، والیبال، هندبال و حتی برخی رشته های انفرادی باعث شده که اغلب جوانان شهر خواستار توجه جدی مسئولان و اعضای منتخب شورای شهر در دوره ششم به تامین کاستی های این حوزه باشند.

عابد از فوتبالیست های مستعد که در یکی از آکادمی های فوتبال ساوه فعالیت دارد، گفت: اگر زمین، کمپ و امکانات لازم در ساوه فراهم باشد، شاهد درخشش استعدادهای زیادی از این شهر در تیم های مختلف باشگاهی کشور و حتی تیم ملی خواهیم بود اما دریغ که بعد از مدتی فراگیری اصول فوتبال به دلیل نبود حمایت، لیگ منظم و بستر تمرینات حرفه ای این استعدادها خیلی زود دلسرد می شوند و می سوزند.

اسامی منتخبان مردم ساوه در شورای ششم

بر اساس اعلام فرمانداری ساوه، اسامی منتخبین شورای شهر ساوه به شرح ذیل است:

سعیده محمودی با ۵۷۵۶ رای
سعید کریمی با ۵۳۴۱ رای
یدالله مظهر با ۵۱۹۰ رای
علی بسطام با ۵۱۸۳ رای
احمد حاج امینی با ۴۷۶۴ رای
محسن فیاضی با ۴۵۶۷ رای
سید عباس امینی با ۴۵۴۱ رای
مرتضی سعیدی با ۴۴۲۰ رای
کبری طاهری با ۴۰۱۸ رای

حسین ناصری، محمدرضا خاکسار، ناصر ملکی، عبداله سالمی نیز به عنوان اعضای علی‌البدل ششمین دوره شورای شهر ساوه انتخاب شدند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!