محبوب ترین خودروی هیبریدی در ایران


استفاده از ماشین‌های هیبریدی یا خودروهای سبز جزء‌ علاقمندی بسیاری از افراد است. این خودروها در برخی از شاخصه‌ها با سایر اتومبیل‌ها متفاوت هستند. در سال‌های اخیر ضوابط تعیین شده مبنی بر کاهش آلایندگی خودروها و مالیات سنگینی که خودروهای پرمصرف موظف...

استفاده از ماشین‌های هیبریدی یا خودروهای سبز جزء‌ علاقمندی بسیاری از افراد است. این خودروها در برخی از شاخصه‌ها با سایر اتومبیل‌ها متفاوت هستند. در سال‌های اخیر ضوابط تعیین شده مبنی بر کاهش آلایندگی خودروها و مالیات سنگینی که خودروهای پرمصرف موظف به پرداخت آن هستند، برخی افراد را به استفاده از خودروهای هیبریدی مشتاق کرده است. در این میان افزایش بهای بنزین نیز مزید بر علت شده و سبب شده است تا رانندگان رضایت بیشتری برای رانندگی با این خودروهای سبز نشان دهند. با این وجود باید توجه داشت که بالا رفتن قیمت بنزین سیب افزایش بهای این خودروها شده و جو داغ رقابتی میان خودروهاب هیبریدی و دیگر خودروها را کمرنگ‌تر کرد. بنابراین با اینکه در حال حاضر موانع مالی بر سر راه علاقمندان به خرید خودروهای هیبریدی وجود دارد اما این افراد همچنان به خرید و سواری با این خودروها علاقه بیشتری نشان می‌دهند. در ادامه شما را با بهترین خودروی هیبریدی در ایران آشنا خواهیم کرد.

مزیت خودروهای هیبریدی به نسبت سایر خودروها چیست؟

حائز اهمیت‌ترین مزیت خودروهای هیبریدی در قیاس با دیگر خودروها این است که مصرف سوخت پایین‌تری دارند و هزینه‌های مقرون به صرفه‌تری را جهت خرید و استفاده از بنزین برای مصرف کننده به بار خواهند آورد. این نقطه تمایز خودروهای هیبریدی به نسبت خودروهای دیگر در شرایط ترافیک‌های شهری و جاده‌ای به خوبی مشهود است و اثرات مثبت خود را اعمال می‌کند. کم مصرف بودن خودروهای هیبریدی نگرانی رانندگان خودرو از مصرف بی‌رویه سوخت در هنگام توقف‌های طولانی مربوط به ترافیک‌ها را تقلیل می‌دهد و صرفه جویی در مصرف بنزین را افزایش خواهد داد.

محبوب ترین خودروی هیبریدی در ایران

رانندگی اقتصادی با خودروهای هیبریدی باعث می‌شود این دسته از اتومبیل‌ها شاخصه‌های آلایندگی کمتری را نشان داده و آلودگی کمتری در زمان رانندگی ایجاد کنند. دلیل شهرت این نوع خودروها به عنوان خودروهای سبز نیز به همین ویژگی وابسته است. مطابق تحقیقات انجام شده، خودروهای هیبریدی در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از صد گرم کربن دی اکسید تولید می‌کنند و این موضوع خودروهای هیبریدی را به ماشین‌های سبز و دوستدار محیط زیست تبدیل کرده است‌. باید توجه داشت که شاخص آلایندگی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که در هنگام طراحی و تولید خودرو برای آن در نظر می‌گیرند و خودروهای هیبریدی در تست آلایندگی بیشترین‌ میزان بازدهی را نشان می‌دهند.

یکی دیگر از مزایای خودروهای هیبریدی که ساز و کار آن‌ها را نسبت به سایر خودروها متفاوت می‌کند این است که خودروهای هیبریدی در دور موتور صفر نیز به تولید ماکسیمم میزان گشتاور موتور الکتریکی خواهند کرد. وقتی خودرو در دور صفر موتور به بیشینه گشتاور می‌رسد، موتور در زمان حرکت کشش خوبی خواهد داشت و راندمان انرژی افزایش می‌یابد.

از دیگر شاخصه‌های مثبت این دسته از اتومبیل‌ها این است که در سرعت پایین (غالبا کمتر از ۴۵ کیلومتر در ساعت) کاملا بی‌صدا به حرکت ادامه می‌دهند و هیچ گونه صدایی از جانب موتور به گوش نمی‌رسد. سطح صدا به قدری پایین است که سرنشینان تصور می‌کنند خودرو خاموش است. این موضوع سهولت کاربری از دستگاه را افزایش داده و رانندگی و سواری با این‌ نوع خودرو را برای راننده و افراد حاضر در خودرو لذت بخش می‌کند.

توضیحات بالا برخی مزیت‌های برجسته خودروهای هیبریدی به نسبت سایر خودروها را نشان داده و آن‌ها را از سایر اتومبیل‌ها تفکیک می‌کند. برخی کمپانی‌های خودرو سازی با توجه به ویژگی‌های این نوع خودروها با تکیه بر استانداردهای تعیین شده به طراحی و تولید ماشین‌های هیبریدی مبادرت نموده و نرخ فروش و صادرات تولیدات خود را افزایش می‌دهند. مزایا و برتری‌های این دسته خودروها به نحوی است که افراد را برای خرید و استفاده از آن‌ها مشتاق می‌کند.

خودروهای هیبریدی موجود در بازار ایران دارای رنج قیمت متفاوتی هستند و میزان بهای آن‌ها با توجه به مدل ماشین، امکانات فنی و آپشن‌های رفاهی متغیر است. در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین خودروهای هیبریدی بازار داخلی آشنا کنیم. بررسی شاخصه‌های فنی و امکانات رفاهی این نوع خودروها اختیار عمل بیشتری برای انتخاب نمونه مورد نظر به شما خواهد داد. اگر طرفدار خرید خودروهای هیبریدی هستید و به دنبال بهترین اتومبیل‌های سبز می‌گردید، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

فراگیر شدن خودروهای هیبریدی

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که برای خودروهای هیبریدی ذکر شد می‌توان این نوع خودروها را با کاربری گوناگون در کشورهای مختلف جهان مشاهده نمود‌. شرکت‌های خودرو سازی زیادی در سال‌های اخیر به طراحی و تولید این دسته از خودروها اقدام نموده و این اتومبیل‌ها را با استانداردهای مناسب و مشخصات فنی کاربردی وارد بازار نموده‌اند. خودروهای هیبریدی هم به صورت خودروهای سواری شخصی و هم به شکل وسایل نقلیه در سیستم حمل و نقل کشورهای مختلف به فعالیت می‌پردازند. البته واردات وسایل نقلیه هیبریدی برای استفاده در ناوگان حمل و نقل کشور ما با محدودیت‌هایی همراه است. ممنوعیت واردات این نوع اتومبیل‌ها و قوانین استفاده از خودروهای داخلی ورود ماشین‌های پاک و کم مصرف به کشور را با موانعی روبرو می‌کند.

البته ساز و کار مناسبی برای ساخت این نوع خودروها در داخل کشور نیز وجود ندارد و از آنجایی که خودروهای هیبریدی ساختار فنی پیچیده‌ای دارند، شرکت‌های خودرو سازی داخلی به طراحی و ساخت این دسته از خودروها مبادرت نمی‌کنند و وارد کردن خودروهای هیبریدی چینی به بازار داخلی را مقرون به صرفه‌تر می‌دانند. از همین رو تنوع چشمگیری در خودروهای هیبریدی موجود در ایران مشاهده نمی‌شود و خودروهایی که به این نوع پیشرانه مجهز باشند در بازار ایران محدود هستند و در میان آن‌ها تنها تعداد کمی از اتومبیل‌های ساخت ژاپن و کره وجود دارد. در ادامه این مقاله خودروهای هیبریدی ارزان قیمت را معرفی می‌کنیم. البته باید توجه داشت که منظور از ارزان بودن این خودروها پایین‌تر بودن قیمتشان نسبت به دیگر خودروهای هیبریدی است و نمی‌توان به طور کلی این نوع خودروها را ارزان قیمت دانست.

خودروهای هیبریدی ارزان قیمت موجود در بازار ایران

در ادامه شما می‍توانید با بهترین و ارزان‌ترین خودروی هیبریدی در ایران آشنا شوید:

هیوندای سوناتا هیبریدی

هیوندای سوناتا در دسته ارزان قیمت‌ترین خودروهای هیبریدی موجود در بازار داخلی ایران قرار می‌گیرد. این خودرو جزء‌ خودروهایی است که می‌توان آن را در اختیار داشتن بودجه‌ای محدودتر نسبت به سایر خودروهای هیبریدی خریداری نمود‌. اگر متمایل به خرید خودرویی هیبدیدی و باکیفیت هستید، به ظاهر و طراحی بصری خودرو اهمیت می‌دهید و بودجه‌ای محدود برای خرید دارید، هیوندای سوناتا هیبرید بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. نسل هفتم این خودرو، نخستین نسلی بود که به عنوان خودروی هیبریدی وارد بازار ایران شد. این خودرو با کد اتاق LF شناخته می‌شود و می‌توان آن را در گروه خودروهای هیبریدی مقرون به صرفه طبقه بندی کرد.

هیوندای سوناتای هیبریدی وارد شده به بازار ایران در سه تیپ GL، GLS و GLS پلاس موجود هستند. البته بیشتر نمونه‌هایی که در بازار ایران وجود دارند از تیپ GLS پلاس هستند. هیوندای سوناتای هیبریدی دارای موتوری ترکیبی (بنزینی و الکتریکی) است. این پیشرانه دارای ظرفیت ۲ لیتری است و از چهار سیلندر تشکیل شده است‌‌. ساختار درون سوز این پیشرانه زمینه تولید بازدهی بیشتر را فراهم می‌کند. این موتور در همکاری با موتوری الکتریکی، قدرت لازم جهت حرکت و فعالیت خودرو هیوندای سوناتا هیبریدی را تامین می‌نمایند.

این خودرو همچنین از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته بهره‌مند است که تجربه رانندگی راحت و لذت ‌بخش‌تری را در مقایسه با سایر خودروها در این رنج برای راننده و سرنشینان خودرو رقم می‌زند. هیوندای سوناتا هیبریدی در هر صد کیلومتر ۴.۷ لیتر سوخت ترکیبی مصرف می‌‌کند و به همین دلیل می‌توان آن را یک سدان پاک و متوسط دانست. برای خرید این خودرو به صرفه هزینه‌ای بالاتر از ۱ میلیارد تومان نیاز است. البته باید توجه داشت که با این‌ محدوده قیمت نمی‌توانید سدان متوسط و هیبریدی دیگری در مدل ۲۰۱۷ خریداری نمایید و به همین دلیل هیوندای سوناتای هیبریدی در بازار ایران جایگاه خاصی به عنوان یک اتومبیل سبز دارد.

تویوتا پریوس

این خودروی ژاپنی از مقرون به صرفه‌ترین خودروهای هیبریدی است که در بازار عرضه و تقاضای جهانی خرید و فروش می‌شود‌. در بازار داخلی ایران تویوتا پریوس را به عنوان ارزان‌ترین خودروی هیبریدی می‌شناسند. در محدوده سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ نسل چهارم این نوع خودرو به بازار داخلی وارد شده و به همین دلیل عده‌ای واردات این خودرو در بازار ایران دیر هنگام می‌دانند. به هر ترتیب تنها نسل چهارم از این خودرو به بازار وارد شد و بازار داخلی از دیگر نسل‌های تویوتا پریوی بی‌نصیب ماند. این خودرو دارای تیپ‌های متعددی است و برخی از این تیپ‌ها در بازار ایران عرضه شدند اما مجهزترین ورژن تویوتا پریوس تیپ C این اتومبیل است که در بازار بازار وجود دارد.

تویوتا پریوس مانند سایر خودروهای هیبریدی از شاخصه‌های فنی خاص و پیچیده‌ای بهره‌مند می‌باشد. این اتومبیل دارای یک موتور برقی است که در همکاری با پیشرانه چهار سیلندری درون سوز قدرتی برابر با ۱۲۱ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتن متر تولید می‌کنند. این اتومبیل در هر صد کیلومتر تنها ۳.۳ لیتر سوخت ترکیبی مصرف می‌کند که این موضوع با توجه به افزایش بهای بنین در سال‌های اخیر حائز اهمیت است و می‌توان از این خودرو به عنوان اتومبیلی کم مصرف و پاک یاد کرد. مصرف سوخت پایین تویوتا پریوی زمینه رقابت این خودرو با سایر خودروهای هیبریدی را وسعت بخشیده و یکی از برجسته‌ترین مزایای این ماشین هیبریدی محسوب می‌شود.

با صرف هزینه‌ای کمتر از ۱ میلیارد تومان می‌توانید این خودروی هیبریدی وارداتی را خریداری نمایید. در حقیقت تویوتا پرسوس جزء نمونه‌های استثنایی است که به عنوان یک خودروی خارجی هیبریدی با بودجه کمتر از ۱ میلیارد تومان قابل خریداری می‌باشد. البته توجه داشته باشید که سیستم فنی تشکیل دهنده این اتومبیل از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که سرویس، عیب‌ یابی و تعمیر این خودرو در کشورهای کمتر توسعه یافته را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

تویوتا کمری هیبرید

تویوتا کمری جزء محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین خودردهای خارجی است که به عنوان اتومبیلی هیبریدی از شاخصه‌های فنی، مشخصات ظاهری، امکانات مناسب و ایمنی قابل قبول برخوردار است. ورژن هیبریدی تویوتا کمری به عنوان فیس لیفت نسل پنجم این اتومبیل در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به بازار داخلی ایران راه یافت‌ پیشرانه تعبیه شده در تویوتا کمری هیبرید دارای حجم ۲.۵ لیتری است اما استفاده از گیربکس eCVT در این اتومبیل میزان مصرف آن را بالاتر از محدوده اقتصادی نشان می‌دهد. به موتور ۴ سیلندری تویوتا کمری هیبرید یک پیشرانه الکتریکی نیز اضافه شده است که شتاب و کشش این ورژن را در مقایسه با نسخه بنزینی آن افزایش می‌دهد.

این اتومبیل دارای مصرف سوخت متعادل است و در هر صد کیلومتر ۵.۷ لیتر بنزین می‌سوزاند. این خودرو هم در نمونه سفارشی ژاپن و هم در نمونه سفارشی آمریکا وارد بازار ایران شد. تویوتا کمری هیبرید به لحاظ قیمت خرید نزدیک‌ترین خودروی سبز به هیوندای سوناتای هیبریدی است که برای خرید آن باید بودجه بیشتری را در اختیار داشت. با صرف هزینه‌ای بیشتر از ۱ میلیارد و دویست میلیون تومان شما قادر به خرید تویوتا کمری هیبرید در تیپ‌های LE و XLE هستید و می‌توانید از امکانات این خودرو به عنوان اتومبیلی سبز و کم مصرق بهره بگیرید.

لکسوس CT200h

لکسوس CT200h نیز در فهرست بهترین خودروهای هیبریدی موجود در ایران قرار دارد.‌ این اتومبیل بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ وارد بازار عرضه و تقاضای خودرو در ایران شد. این ماشین هیبریدی بنا بر ادعای بسیاری، اولین خودروی هیبریدی مجهز به پیشرانه بنزینی – الکتریکی است که به بازار ایران راه یافته و مورد رضایت و استقبال مصرف کنندگان شهرهایی بغیر از پایتخت قرار گرفته است. موتور الکتریکی این خودرو در همکاری با پیشرانه بنزینی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری قدرتی معادل ۱۳۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۲ نیوتن متر تولید می‌کنند‌.‌ گیربکس ECVT تعبیه شده در این اتومبیل نیز انتقال نیرو را بر عهده دارد.

این اتومبیل لوکس و پیشرفته در هر صد کیلومتر ۴.۱ لیتر سوخت مصرف می‌کند‌ که رقم چشمگیری برای تولید راندمان انرژی در سگمنت‌ها این چنینی محسوب می‌شود. میزان پیمایش لکسوس CT200h در حالت تمام برقی دارای محدودیت است و باطری این خودرو نیز ظرفیت اندکی دارد که این موضوع هزینه‌های تعویض باطری را برای مصرف‌ کنندگان افزایش می‌دهد. این هاچ بک هیبریدی چابک‌ و لوکس بهترین گزینه برای دستیابی به تجربه رانندگی راحت و دلپذیر است. لکسوس CT200h مدل ۲۰۱۵ در بازار با قیمتی معادل ۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان به خرید و فروش می‌رسد.

جمع بندی

مزایای استفاده از خودروهای هیبریدی شرکت‌های خودرو سازی در سراسر جهان را به صرافت طرحی و تولید این نوع خودروها انداخته است تا بتوان ضمن افزایش میزان بازدهی خودرو از مقدار مصرف سوخت اتومبیل‌ها کاست و هزینه‌های ناشی از مصرف سوخت را به حداقل رساند. در این مقاله ۴ نوع از بهترین خودروهای هیبریدی موجود در بازار ایران را معرفی نمودیم. شما می‌توانید با مقایسه قیمت و امکانات اتومبیل‌های نام برده شده نسبت به خرید نمونه مورد نظر خود اقدام کنید.

برچسب ها
پست ویژه

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟