وضعیت تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه شکننده است


وضعیت تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه شکننده است

ارومیه - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: وضعیت تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه شکننده است و در تلاش هستیم حداقل نیاز آبی آنها تامین شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، سعید شهند در بازدید از تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه با اشاره به عوامل اصلی کاهش شدید آب تالاب‌ها، اظهار کرد: خشکسالی شدید و کاهش شدید بارندگی در ماه‌های اخیر و همچنین خشک شدن رودخانه گدار که از منابع اصلی تأمین کننده آب تالاب‌های شهرستان نقده به شمار می‌رود، از مهمترین عوامل ایجاد تنش و شکنندگی در این تالاب‌هاست.

وی با درخواست از شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی برای تأمین نیاز حداقلی تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه، بیان کرد: طی ۲ ماه آتی، این تالاب‌ها میزبان پرندگان مهاجر وحشی خواهند بود که وجود حداقلی آب در آنان ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به پایش مستمر و مشترک زیستگاه‌های آبی و تالابی آذربایجان‌غربی با همکاری اداره کل دامپزشکی استان در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: تا این لحظه هیچ موردی از تلفات یا رفتار غیر عادی بین جمعیت پرندگان مهاجر وحشی استان مشاهده و گزارش نشده است.

دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که کاهش بارندگی‌ها و تبخیر بالای آب در فصل گرما در کنار مصرف بی رویه آب در حوزه کشاورزی سبب می‌شوذ تا تراز آن کاهش قابل توجهی یابد.

چندین تالاب در حاشیه این دریاچه و در شهرستان‌های مختلف شمال و جنوب استان وجود دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!