شل شدن دریچه میترال از دلایل و نشانه ها تا روش های درمان


افتادگی یا شل شدن دریچه میترال نوعی بیماری است که موجب به خطر انداختن سلامت قلب می شود. این بیماری که با نام پرولاپس دریچه میترال نیز شناخته می شود، روش مشخصی برای پیشگیری ندارد. با این حال می توان به کمک مجموعه ای از روش های جراحی و غیر جراحی آن را درمان کرد. در بسیاری موارد شل شدگی دریچه میترال با ایجاد خطر خاصی در انسان همراه نیست. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم در خصوص شل شدن دریچه میترال، علائم و روش های درمان آن توضیحاتی را ارائه دهیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شل شدن دریچه میترال نوعی اختلال است که موجب درگیری دریچه میترال می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که این دریچه بسته شده و موجب نشتی مقداری خون در دریچه های قلب می شود. این مشکل در بسیاری موارد جدی نبوده و به کمک روش های مختلفی قابل درمان می باشد. اگرچه شل شدن دریچه میترال با مشکلات مختلفی همراه است؛ اما متخصصان افتادگی دریچه میترال را عامل بروز این مشکلات نمی دانند. جالب است بدانید این بیماری سلامت انسان را تهدید نمی کند و به کاهش طول عمر او منجر نمی شود. با این حال عوارضی به همراه دارد که بهتر است در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کرد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با افتادگی دریچه میترال و روش های درمان آن بیشتر اشنا شوید.

منظور از دریچه میترال چیست؟

دریچه میترال بخشی از قلب است که دارای دو برگچه بوده و بین بطن چپ و دهلیز چپ قرار دارد. وظیفه این دریچه اجازه انتقال خون از دهلیز چپ به بطن چپ می باشد. هم چنین این دریچه از برگشت خون به دهلیز جلوگیری می کند. اگر دریچه میترال دچار عارضه شود، می تواند باعث اختلال در خون رسانی بدن شود.

شل شدن دریچه میترال به چه معناست؟

افتادگی یا شل شدن دریچه میترال زمانی اتفاق می افتد که دریچه میترال دچار انقباض شده و با هر ضربان قلب به سمت دهلیز چپ کشیده می شود. این عارضه به دلیل بزرگ شدن و عقب رفتن دریچه ها به سمت دهلیز چپ، موجب بازگشت خون به دهلیز چپ شده و در نهایت با ایجاد صدای اضافی در قلب همراه است. اگرچه علت خاصی برای این بیماری وجود ندارد، اما ابتلا به بیماری های بافت همبند و داشتن سابقه خانوادگی، خطر ابتلا به افتادگی دریچه میترال را افزایش می دهد. به طور کلی شل شدن دریچه میترال نوعی بیماری است که در نتیچه ژنتیک یا به صورت اکتسابی اختلالاتی را در قلب ایجاد می کند. جالب است بدانید این بیماری در میان زنان شایع تر بوده و بیشترین شیوع آن در سنین ۱۵ تا ۳۰ سال می باشد.

اصلی ترین دلایل افتادگی دریچه میترال چیست؟

با وجود این که شل شدن دریچه میترال یکی از شایع ترین عوارض قلب است، اما هنوز علت اصلی آن مشخص نیست. اغلب افرادی که به این بیماری دچار می شوند، از دیگر مشکلات قلبی رنج نمی برند. به همین خاطر این احتمال وجود دارد که این بیماری در اثر ژنتیک منتقل گردد. برخی از مهم ترین دلایل افتادگی دریچه میترال شامل موارد زیر می باشد:

  1. بیماری عروق کرونری قلب
  2. تکثیر میگزومی، توموری نزدیک دریچه
  3. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک انسدادی
  4. بیماری رماتیسمی قلب
  5. بیماری بافت پیوندی

شل شدن دریچه میترال از دلایل و نشانه ها تا روش های درمان

چه عواملی خطر ابتلا به افتادگی دریچه میترال را افزایش می دهند؟

برخی عوامل وجود دارند که موجب افزایش احتمال ابتلا به شلی دریچه میترال می شوند. این عوامل عبارتند از:

  1. سابقه خانوادگی
  2. کمبود وزن
  3. سن افراد (بین ۱۵ تا ۳۰ سالگی)
  4. جنسیت (زن بودن)
  5. نافرم بودن دیواره دیافراگم
  6. کژ پشتی یا اسکولیوز
  7. فشار خون پایین
  8. کاهش ضخامت قفسه سینه

علائم و نشانه های افتادگی دریچه میترال چیست؟

اگرچه افتادگی دریچه میترال یک عارضه برای همه عمر است، اما بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری هیچ علائمی ندارند. گاهی اوقات بسیاری از افراد از وجود این بیماری در خود بی اطلاع هستند. با بروز علائم این بیماری، شاهد پس زدن خون به عقب هستیم که احتمال نارسایی در قلب را افزایش می دهد. بهتر است بدانید علائم شل شدن دریچه میترال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در ابتدای امر علائم این بیماری خفیف بوده و به مرور زمان گسترش می یابد. برخی از مهم ترین علائم افتادگی دریچه میترال عبارتند از:

  • دشواری در تنفس یا تنگی نفس در زمان انجام فعالیت بدنی یا هنگام دراز کشیدن
  • ضربان قلب نامنظم و سریع
  • خستگی و درد در ناحیه قفسه سینه که در اثر عروق کرونر و حمله قلبی ایجاد نمی شود.
  • احساس سرگیجه و سبکی سر
  • ایجاد تپش قلب به دلیل افزایش ضربان
  • ایجاد تورم در ناحیه پا که به مرور زمان موجب ضعف عضلات و ماهیچه ها می شود.
  • ایجاد حمله های وحشت، اضطراب و افسردگی

شل شدن دریچه میترال از دلایل و نشانه ها تا روش های درمان

افتادگی دریچه قلب با چه عوارضی همراه است؟

با وجود این که اغلب افراد مبتلا به افتادگی دریچه قلب از مشکل خاصی رنج نمی برند، اما احتمال بروز عوارض زیر وجود دارد:

مشکلات ریتم قلب

به طور معمول ریتم های نامنظم قلب در حفره های بالایی قلب اتفاق می افتند. اگرچه این مسئله خوشایند نیست، اما سلامتی را تهدید نمی کند. افرادی که از نارسایی دریچه میترال رنج می برند، بیشتر از سایرین در معرض مشکلات ریتمی قلب قرار دارند. از طرفی این مشکلات می تواند بر جریان خون قلبی تأثیرگذار باشد.

عفونت قلب

درون قلب توسط غشای نازکی به نام اندو کاردیوم پوشانده شده است. این پوشش داخلی می تواند به نوعی عفونت به نام اندوکاردیت دچار شود. در این شرایط احتمال بروز اندوکاردیت توسط یک باکتری افزایش یافته که موجب آسیب بیشتر به دریچه میترال می شود.

نارسایی دریچه میترال

به جرأت می توان گفت نارسایی دریچه میترال شایع ترین عارضه است که به خاطر کافی نبودن دریچه، خون به داخل دهلیز چپ پس زده می شود. فشار خون بالا و مرد بودن می تواند احتمال نارسایی دریچه میترال را افزایش دهد. چنانچه افتادگی دریچه میترال بیش از حد باشد، احتمال جراحی و سایر اقدامات پیشگیرانه به منظور درمان نارسایی قلبی وجود دارد.

شل شدن دریچه میترال از دلایل و نشانه ها تا روش های درمان

افتادگی دریچه میترال از چه راه هایی تشخیص داده می شود؟

به طور معمول شل شدن دریچه میترال در طول یک تمرین عادی قابل تشخیص است. متخصص قلب در زمان تمرین با گوشی طبی به صدای قلب فرد گوش می دهد. در این زمان لت های آویخته شده دریچه در زمان بسته شدن صدایی شبیه به «چیلیک» تولید می کنند. اما اگر خون از دریچه میترال به درون دهلیز چپ به سمت عقب نشت کند، صدایی شبیه به فش فش یا مورمور خواهد داشت.

از آن جایی که معمولا این صداها دائمی نیستند، حتی فرد مبتلا به افتادگی دریچه میترال نیز ممکن است در زمان آزمایش چنین صدایی به همراه نداشته باشد. به همین خاطر فرد می بایست نسبت به انجام برخی آزمایش ها و روش های تشخیصی اقدام نماید.

داپلر اولتراسوند

داپلر اولتراسوند بخشی از آزمایش اکو است که نسبت به نشان دادن جهت و سرعت جریان خون از دریچه میترال اقدام می کند.

الکتروکاردیوگرام

نوعی آزمایش ساده است که مسئول ضبط تمامی فعالیت های الکترونیکی قلب شما می باشد. این آزمایش با نشان دادن سرعت تپش قلب، نامرتب بودن و یکنواخت بودن ضربان قلب را مشخص می کند. در طول این آزمایش هنگام عبور سیگنال های الکتریکی از میان قلب، میزان قدرت و زمان بندی آن ها ضبط می شود.

اکوکاردیوگرافی

خوب است بدانید اکوکاردیوگرافی بهترین آزمایش جهت شناسایی شل شدن دریچه میترال است. این آزمایش بدون درد بوده و با استفاده از امواج صوتی نسبت به گرفتن تصویر از قلب اقدام می کند.

آزمایش اشعه ایکس قفسه سینه

از این آزمایش به منظور نشان دادن بزرگ شدگی قلب و مایع داخل ریه ها استفاده می شود.

شل شدن دریچه میترال از دلایل و نشانه ها تا روش های درمان

درمان افتادگی دریچه میترال چگونه اتفاق می افتد؟

خوشبختانه شل شدن دریچه میترال با عوارض خاصی همراه نیست. با این حال این بیماری با انجام ورزش و مصرف برخی داروها به راحتی قابل درمان است. توصیه می شود افراد مسن اقدام به انجام چکاپ های دوره ای نمایند تا از بروز بیماری قلبی اطلاع پیدا کنند. چنانچه بیمار علائم مذکور را داشت، می توان از طریق جراحی نسبت به تعویض یا ترمیم دریچه میترال اقدام کرد.

اگر شدت افتادگی دریچه میترال زیاد باشد و در فرد خطراتی را ایجاد کند، در این صورت می توان از روش جراحی کمک گرفت. اگر افتادگی درچه میترال منجر به نارسایی دریچه شود، می توان به کمک عمل قلب باز این مشکل را برطرف کرد. این جراحی اقدام به ترمیم یا تعویض دریچه میترال شل شده می نماید. شایان ذکر است جراحی تعویضی اقدام به جایگزینی دریچه ای سالم به جای دریچه آسیب دیده می نماید. در حالی که جراحی ترمیمی با هدف اصلاح دریچه میترال صورت می گیرد.

از دیگر روش های درمان افتادگی دریچه میترال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوری از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
  • ترک دخانیات و مشروبات الکلی
  • انجام ورزش منظم و روزانه
  • استفاده از داروهای کاهش ضربان قلب
  • تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن
  • مصرف مسکن ها به منظور کاهش درد
  • پرهیز از مصرف قهوه و کافئین

آیا افتادگی دریچه میترال برای زنان باردار خطرناک است؟

اگرچه افتادگی دریچه میترال با ایجاد خطر در دوران بارداری همراه نیست، اما توصیه می شود افرادی که مبتلا به بیماری های مادرزادی یا شلی دریچه میترال هستند، پیش از بارداری با متخصص قلب و عروق مشورت کنند. هنگامی که افتادگی دریچه میترال شدید باشد، این احتمال وجود دارد که فرد هنگام زایمان به مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. از طرفی این احتمال وجود دارد که بارداری موجب تشدید این بیماری شود.

منبع : آرگا

برچسب :


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!