معاون‌های فناوری‌های نوین بانک مرکزی: 6 درصد مردم از نئوبانک‌ها استفاده می‌کنند


معاون‌های فناوری‌های نوین بانک مرکزی: 6 درصد مردم از نئوبانک‌ها استفاده می‌کنند

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد ۶ درصد از مردم ایران از نئوبانک‌ها استفاده می‌کنند. او باور دارد این رقم برای ایران رقم شگفت‌انگیزی است و در سال‌های آتی رشد بیشتری خواهد داشت.

«مهران محرمیان» در رویداد همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال اعلام کرد شش درصد مردم کاربر نئوبانک‌های ایرانی شدند. او تآکید دارد نئوبانک‌های ایرانی دقیقاً یک نئوبانک واقعی نیستند: «چون در ایران اعطای مجوز جدید بانک نداریم، نئوبانک‌ها به‌عنوان یک فرزندخوانده بانک‌های موجود در حال فعالیت هستند و عملاً اجازه ندارند به نام یک بانک جدید فعالیت کنند.» محرمیان اعلام کرد شش درصد جمعیت کشور، مشتریان نئوبانک‌ها هستند.

محرمیان با اشاره به تاریخچه بانکداری در کشور به دهه هشتاد زیرساخت‌های بین بانکی مثل ساتنا و پایا و گسترش آن‌ها اشاره کرد. به گفته محرمیان در دهه نود شبکه پرداخت با شتاب گسترش خوبی پیدا کرد و در دهه ۱۴۰۰ همه چیز پیشرفت کرد و الان می‌توان این دهه را دهه فین‌تک اعلام کرد: «در سال‌های جدید سامانه‌های متعددی باعث شده که سیستم بانکی را به بلوغ دیجیتال بالا تبدیل کرده است. در این زیرساخت فعلی حالا می‌توان فعالیت‌های اقتصاد دیجیتالی متعددی شکل بگیرد.»

محرمیان باور دارد اگردر این حوزه‌های بانکداری نتوانیم بجنبیم فاصله معناداری با کشورهای دیگر پیدا خواهیم کرد: «در بانکداری باز کشورها رویکردهای مختلفی دارند اما به طور خاص چالش‌هایی در آن وجود دارد که به خاطر خلا قوانین در کشور است.»

محرمیان به یک سیستم اعتبارسنجی جدید نیزاشاره کرد که در بانک مرکزی در حال تدوین است: « بحث Credit Scoring یا همان اعتبارسنجی بحث است که در برنامه‌های اولویت بانک مرکزی است. ما به یک مدل جدید اعتبارسنجی فکر می‌کنیم و مدل فعلی درصد پوشش کمتر از ۵۰ درصدی دارد و بیشتر از نصف ایرانیان در حال حاضر امکان اعتبارسنجی ندارند. مدل جدیدی که طراحی شده با دریافت دیتاهای مختلف از جمله دهک بندی افراد و جرائم رانندگی و مالیات و... تدوین شده تا درصد پوشش نظام اعتبارسنجی ما به ۱۰۰ درصد برسد. دقت این اعتبارسنجی به ۸۹ درصد می‌رسد. مدل‌های جهانی معروف هم دقت ۹۲ درصدی دارند و ما توانستیم این فاصله را بسیار کم کنیم.»

به باور محرمیان رمزارز نیز در دنیا برای شفافیت و کاهش فقر و ایجاد مساوات عرضه شد و کشورها رویکرهای مختلفی به آن داشتند: «مثلا چین همه چی را ممنوع کرد و آمریکای شمالی رویکرد خیلی خاصی نسبت به این رمزارزها گرفته و برای مبادلات مالیات‌های سنگین وضع شده و بعضا تا ۳۷ درصد نیز مالیات گرفته می‌شود.» او اعلام کرد در ایران نیز به دنبال اخذ مالیات از رمزارزها هستیم و قرار است مشابه تصمیم‌های اتحادیه اروپا در حوزه رمزارز در ایران نیز انجام شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر گوشی گلکسی M35 انبوهی از جزییات آن را فاش کرد؛ با باتری قدرتمند و 6000 میلی آمپر...