نشست خبری مدیرعامل پتروتکس با اصحاب رسانه


نشست خبری مدیرعامل پتروتکس با اصحاب رسانه

شاهرخ حامدی‌فر مدیرعامل پتروتکس تولید کننده مکمل بنزین و تمیز کننده سیستم سوخت رسانی در نشست صمیمی و خبری که با بزرگان اصحاب رسانه داشت پاسخگو سوالات آنها پیرامون سوخت بنزین و اکتان بنزین بود.حامدی‌فر صحبت‌هایش را اینگونه شروع...

شاهرخ حامدی‌فر مدیرعامل پتروتکس تولید کننده مکمل بنزین و تمیز کننده سیستم سوخت رسانی در نشست صمیمی و خبری که با بزرگان اصحاب رسانه داشت پاسخگو سوالات آنها پیرامون سوخت بنزین و اکتان بنزین بود.

حامدی‌فر صحبت‌هایش را اینگونه شروع کرد که با توجه به سابقه‌ی طولانی که در فرایند و چرخه تولید سوخت بنزین در پالایشگاه آبادان داشته تهدید جایگاه خالی یک مکمل برای افزایش اکتان بنزین در سطح استانداردهای جهانی در کشور به یک فرصت تبدیل کرده و امروزه با بیش از یک دهه تجربه 14 محصول مختلف را در این حوزه با کمک شرکت دانش بنیان ایرانی پتروتکس تولید می‌کند.

ایشان بهترین مکمل بنزین دارای استاندارد جهانی را اینگونه تعریف کردند که بتواند 1.5 واحد اکتان سوخت بنزین سوپر را افزایش دهد. بطوری که با همین مکمل این میزان برای بنزین معمولی و یورو 4 بیشتر خواهد بود.

از آنجایی که بنزین یکی از مشتقات نفت خام می‌باشد و امروزه به عنوان سوخت در موتورهای درون‌سوز استفاده می‌شود که از مجموعه‌ای مواد آلی مثل هیدروکربن‌های سبک ۴ تا ۱۲ اتم کربن تولید می‌شود.

به طور کلی، پنج ماده اصلی تشکیل دهنده بنزین عبارتند از:

• پارافین‌ها (آلکان‌ها): مثل متان، اتان، پروپان، بوتان، پنتان و هگزان.

• نفتن‌ها (سیکلوآلکان‌ها): مثل سیکلوپنتان، سیکلوهگزان و متیل‌سیکلوهگزان.

• آروماتیک‌ها: مثل بنزن، تولوئن، اتیل‌بنزن و زایلن.

• اولفین‌ها (آلکن‌ها): مثل اتیلن، پروپیلن، بوتیلن و پنتن.

• ترکیبات دارای اکسیژن: مثل اتانول، متانول، اترها و استرها.

در همین راستا این ترکیبات با نسبت‌های متفاوت در بنزین‌های مختلف وجود دارند و خواصی مانند اکتان، فراریت، چگالی و انرژی بنزین را تعیین می‌کنند که نقش مکمل بنزین در جلوگیری خام سوزی و آلودگی زیست محیطی با ایجاد تعادل در همین ترکیبات است و امروزه پتروتکس با فرمولاسیون پیشرفته‌ای که دارد و فاکتورهای اثرگذاری که باعث جلوگیری از خورندگی و آسیبی که در مسیر سوخت رسانی خودرو و محفظه اختراق ایجاد می‌شود را به حداقل و نزدیک به صفر رسانده است.

سبد محصولات پتروتکس

پتروتکس در سه حوزه محصولات خودش را دسته بندی کرده

• اپسری تمیز کننده یا انژکتور شور (پتروتون‌آپ)

• مکمل بنزین در 3 دسته

o مکمل بنزین برای خودروهای داخلی (پتروکتان 150 سی‌سی و 300 سی‌سی)

o مکمل بنزین برای خودروهای توربو و GDI (پترو 2 در 1)

o مکمل بنزین برای خودروهای لوکس (پتروگلد 150 سی‌سی و 300 سی‌سی)

• مکمل بنزین پاک کننده مسیر سوخت رسانی و باک بنزین (پتروکلینر، پتروبریز و پتروتوینز)

فواید استفاده از مکمل بنزین

حامدی‌فر فواید استفاده از مکمل بنزین را اینگونه شرح داد که مصرف آن در کنار بنزین با کیفیت می‌تواند عملکرد موتور خودرو را بهبود ببخشد، مصرف سوخت را کاهش دهد و آلایندگی هوا را نیز کمتر کند. همچنین اکتان بنزین نشان‌دهنده مقاومت سوخت در برابر خودسوزی یا ناک زدن موتور است. هرچه اکتان بنزین بالاتر باشد، سوخت در انجین منظم‌تر و کامل‌تر می‌سوزد و احتمال خودسوزی کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که موتور خودرو با فشار و دمای کمتری کار کند و در نتیجه عمر آن نیز افزایش یابد.

بنزین‌های مختلف با توجه به عدد اکتان خود دسته‌بندی می‌شوند از آنجا که در ایران، بنزین‌های معمولی و سوپر عرضه می‌شود عدد اکتان آن‌ها به ترتیب ۸۷ و ۹1 است و با ورود خودروهای با انجین مدرن به کشور برخی از آنها نیاز به بنزین سوپر و با کیفیت دارند که معمولا در دفترچه، درب باک بنزین این مقوله ذکر شده است. اگر برای این خودروها بنزین معمولی استفاده شود، ممکن است موتور خودرو دچار ناک زدن شود که صدایی ناخوشایند تولید می‌کند و می‌تواند به قطعات موتور آسیب برساند.

در همین راستا برای افزایش عدد اکتان بنزین، می‌توان از مکمل‌های سوخت استفاده کرد که به نام اکتان بوستر شناخته می‌شوند. مکمل بنزین پتروتکس مواد تقویت‌کننده‌ای را به سوخت خودرو اضافه می‌کند که باعث افزایش اکتان در بنزین می‌شود. همین کار می‌تواند باعث شود تا خودرو با سوخت معمولی هم عملکرد بهتری داشته باشد.

در ادامه این نشست دوستانه حامدی فر به تمامی سوالات خبرنگاران حوزه خودرو و چالش‌های این صنعت پاسخ داد و اعلام کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی با اطلاع رسانی درست اصحاب رسانه ابهامات و دغدغه مردم را برای استفاده از یک مکمل بنزین به حداقل می‌رساند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیا راه‌ اندازی سرویس ادارات دولتی به‌زودی اجباری می‌شود؟