مراقبه، توبه و استغفار لازمه کسب رضایت الهی در ماه رجب


مراقبه، توبه و استغفار لازمه کسب رضایت الهی در ماه رجب

حجت الاسلام هاشمیان گفت: در ماه رجب دنبال مراقبه، توبه و استغفار باشید تا با کسب رضایت الهی بهشت خود را فراهم کنید.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «هاشمیان» به مناسبت ماه رجب در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و گفت: در ایامی همچون ماه رجب بسیار باید دنبال مراقبه باشیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مطالبی از المراقبات میرزا ملکی تبریزی درباره ریشه مراقبه؛ عنوان کرد: گردن، رگ و جایگاه حیات انسان است اگر قطع شود زنده نمی‌ماند به این جهت در دعاها از خداوند می‌خواهیم که دین و گردن ما را از جهنم نجات دهد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان بیان کرد: در سیر و سلوک معرفتی و اخلاقی بحثی به نام المراقبه داریم که معنای مراقبت و مواظبت کردن از خود است، ما موظف هستیم همواره نفس خود را نگهبانی دهیم؛ یعنی مراقب حلال و حرام بودن خوراک،گفتار و رفتار خود باشیم.

استاد حوزه علمیه با تبیین مختصری از داستان کربلایی کاظم حافظ قرآن کریم به معجزه الهی؛ اظهار کرد: ایشان هیچ گاه لقمه حرام نخوردند که چنین توفیق بزرگی را به دست آورند.

وی با اشاره به فرمایش مرحوم ملکی تبریزی منبی بر اینکه که ما بسیار باید مراقب نفس خود باشیم؛ گفت: گاهی انسان با زیرمجموعه خود تندی و تلخی می‌کند به همین علت خدا توفیق نماز اول وقت یا نماز شب و برخی توفیقات دیگر را از او می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه خداوند اسم‌های زیادی دارد یکی از آنها یا قابض و یا باسط است؛ اظهار کرد: قابض و باسط یعنی خدایی که باز و بسته می‌کند، اگر توفیقی داشتید اسم بسط خدا شما را گرفته اما اگر گناه کنید مظهر اسم قبض خدا می‌شوید. پس باید مراقب باشیم که دچار قبض نشویم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر انسان نماز اول وقت نخواهد دچار قبض خدا خواهد شد، عنوان کرد: گاهی انسان بر مصایب ائمه معصومین(ع) اشک نمی‌ریزد به این علت که دل او در اثر گناه سخت شده است. مراقب باشیم که مورد عصبانیت و غضب خدا قرار نگیریم.

وی با اشاره به این بخش دعای ماه رجب مبنی بر اینکه «خدایا تا قیامت از من راضی باش؛» گفت: ما همواره باید تلاش کنیم که با ترک گناه و عمل به واجبات الهی رضایت خداوند را کسب کنیم، زبان، گوش، چشم، دل و اعضای وجودی انسان گناه کند قلب او سخت می‌شود؛ زیاد شدن گناهان نیز در اثر فراموش کردن مرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه با گناه توفیق از انسان سلب می‌شود؛ ابراز کرد: گاهی برخی چیزها را از ما منع می‌کنند به دلیل انجام گناه است؛ یکی از دعاهای تعقیبات نماز ظهر این است که از خدا بخواهیم ما کاری کنیم که رضایت او را فراهم کنیم، ما باید با تلاش در ترک گناه خود را به بهشت ببریم.

استاد حوزه علمیه افزود: یکی از چیزهایی که بهشت را فراهم می‌کند رعایت زمان‌ها است. یکی از این زمان‌ها ماه رجب است؛ بنابراین تا می‌توانید از رجب استفاده ببرید خداوند در این ماه همواره مواهب خود را به سوی بندگان سرازیر می‎کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین ذکرها در ماه رجب توبه و استغفار است. اگر می‌توانید روزه های مستحبی بگیرد که بسیار ثواب دارد.

پایان پیام/487

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جمعیت مهمترین مسئله استراتژیک نظام جمهوری اسلامی است