دومین همایش ملی معدنکاری و صنایع معدنی سبز در زنجان برگزار شد


دومین همایش ملی معدنکاری و صنایع معدنی سبز در زنجان برگزار شد

زنجان - ایرنا - دومین همایش ملی معدنکاری و صنایع معدنی سبز ایران با حضور فعالان حوزه معدن، مسؤولان دستگاه‌های مرتبط، اساتید و دانشجویان شامگاه چهارشنبه در سالن الغدیر دانشگاه زنجان برگزار شد.

سرپرست معاونت امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این همایش گفت: آموزش تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا به معدنکاران، بهره‌برداران و کارگران معدن، گام مهمی در اجرای معدنکاری سبز است.

مهدی حمیدی افزود: ارائه آموزش‌های به‌روز به فعالان این حوزه، نقش مهم و موثری در تحقق معدنکاری سبز دارد که در این راستا تا کنون ۱۷ دوره آموزشی برای کارگران معدن برگزار شده است که البته باید شمار این دوره‌ها افزایش یابد.

حمیدی با اشاره به نقش استفاده از ماشین‌آلات به‌روز در معدنکاری سبز، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت به‌روزرسانی ماشین‌آلات بخش معدن، تعرفه واردات ماشین‌آلات معدن را صفر در نظر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از نرم‌افزار و تبدیل آن به سخت‌افزار در معادن و تشویق بهره‌برداران نیز از دیگر روش‌های استقرار معدنکاری سبز در معادن است.

سرپرست معاونت امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به پتانسیل‌های معدنی بسیار بالا در این استان، گفت: هم‌اکنون ۳۸۸ معدن با ۳۵ نوع ماده معدنی در استان زنجان وجود دارد که ذخیره قطعی این معادن ۶۱۰ میلیون تُن است.

وی اظهار داشت: سال گذشته پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تُن ماده معدنی در استان زنجان استخراج شد.

حمیدی خاطرنشان کرد: حضور سرمایه‌گذاران واقعی در بخش معدن سبب می‌شود برنامه‌ریزی مناسبی جهت استخراج مواد معدنی صورت گرفته و با اصلاح شیوه اکتشاف و استخراج، آسیب کمتری به محیط زیست و منابع طبیعی وارد شود.

معدنکاری با استفاده از فناوری باشد

رییس خانه معدن استان زنجان و دبیر اجرایی همایش نیز گفت: امروز به نقطه عطفی می‌رسیم که معدنکاری باید در کنار علم، فناوری و تکنولوژی باشد که این امر به معنای استفاده از توان و پتانسیل علمی دانشگاهیان و نخبگان در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

آرمین سلسانی اظهار داشت: محور اصلی همایش بر این است که نگاه علمی به معدنکاری و صنایع معدنی داشته باشیم زیرا این پس، روش سنتی برای استخراج معدن، امکانپذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: معدنکاری سبز به معنای استفاده از تکنولوژی و دانش فنی روز در جهت استخراج، تکمیل و تامین مواد معدنی است.

سلسانی گفت: هدف از برگزاری اینگونه همایش‌ها، استفاده از ظرفیت دانشجویان در امور معدن و برقراری ارتباط بین دانشجویان و معدنکاران است تا زمینه‌ای فراهم شود که فارغ‌التحصیلان این رشته بتوانند وارد دنیای معدن شده و ضمن آشنایی با سرمایه‌گذاران و معدنکاران بزرگ از پتانسیل آن‌ها نیز بهره‌مند شوند.

رییس خانه معدن استان زنجان خاطرنشان کرد: استقبال از این همایش نسبت به سال گذشته بهتر بود زیرا معدنکاران نیز به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به بن‌بست‌های موجود در بحث منابع طبیعی و محیط زیست باید خود به فکر حل مشکلاتشان باشند.

سلسانی اظهار داشت: شمار و کیفیت ارائه مقاله‌ها نیز در سال جاری بهتر شده است.

۲۰ مقاله علمی از سطح کشور در این همایش پذیرفته شد

دبیر علمی همایش نیز گفت: ۸۰ مقاله علمی از دانشگاه‌های سراسر کشور به این همایش ارسال شده بود که ۲۰ مقاله توسط داوران پذیرفته شد.

فرهاد صمیمی اظهار داشت: دریافت مقاله‌ها از مرداد سال جاری آغاز و تا آذر ماه ادامه داشت که پس از اتمام مهلت ارسال، هر یک از مقاله‌ها به ۵ داور ارسال و در نهایت با تایید حداقل سه داور، پذیرفته شد.

صمیمی خاطرنشان کرد: از بین ۸۰ مقاله، ۲۰ مقاله به صورت سخنرانی از داوران، پذیرش گرفتند که از این تعداد با توجه به محدودیت زمانی ۱۴ مقاله در این کنفرانس ارائه شد ضمن اینکه حدود ۴۰ مقاله نیز به صورت پوستری پذیرش شد.

دبیر علمی دومین همایش ملی معدنکاری و صنایع معدنی سبز با اشاره به افزایش کمّی و کیفی مقاله‌ها در این دوره، گفت: این امر حاکی از آن است که بحث تخصصی معدنکاری سبز در بین دانشجویان، جا افتاده و بخش دانشگاهی و آکادمی نیز به اهمیت این موضوع پی برده و بر روی آن تحقیق شده و روزبه‌روز مقاله‌های با کیفیت بیشتری کار می‌شود.

وی افزود: مقاله‌های ارسال شده به این همایش از دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان، یزد، صنعتی اصفهان، رفسنجان و ارومیه بود.

صمیمی اظهار داشت: همایش با این هدف برگزار شده که دید محیط زیست، منابع طبیعی و دست‌اندرکاران منابع طبیعی با دید معدنکاران و افرادی که در عرصه معدنی مشغول کارهای علمی و عملی هستند نزدیک‌تر شود زیرا در کشور با خلایی مواجه هستیم و متخصصانی نداریم که همزمان به محیط زیست و معدن، مسلط باشند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تازگی، رشته معدن و محیط زیست را در مقطع کارشناسی ارشد راه‌اندازی کرده که در دانشگاه تهران و تربیت مدرس، تدریس می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیین احداث خط دوم راه آهن زنجان - قزوین