انار ساوه سرحال تر از همیشه


انار ساوه سرحال تر از همیشه

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی شهرستان ساوه گفت: با گذشت چهار سال از خاطره تلخ سرمازدگی درختان انار، میزان عملکرد و تولید محصول انار درانارستان‌های این شهرستان در سال جاری به دوران قبل از سرمازدگی سال 1395 بر می‌گردد.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری سرمازدگی باغات انار ساوه در سال ۱۳۹۵ اظهار کرد: بعد از کف‌بر کردن درختان انار ساوه به دلیل سرمازدگی باغات در سال ۱۳۹۵ در نخستین برداشت این محصول در سال ۱۳۹۷ قریب به ۲۰ هزار تن انار از انارستان های این شهرستان برداشت شد.

وی بیان کرد: با احیای باغات انار، در سال جاری تولید انار در قطب انار جهان به وضعیت عادی همانند سال ۹۵ و قبل از سرمازدگی برمی‌گردد و پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به وضعیت مطلوب منابع آبی و افزایش عملکرد این محصول، در هر هکتار ۱۵ هزار تن انار تولید شود.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه افزود: تولید ۱۵۰ هزار تن انار در سال جاری پس از گذشت چهار سال از وقوع سرمازدگی سال ۱۳۹۵، در حالی صورت می‌گیرد که میزان تولید این محصول یک سال پس از سرمازدگی بالغ بر یک درصد ظرفیت، دو سال پس از آن به ۴۵ درصد ظرفیت و سه سال پس از سرمازدگی به حدود ۸۰ درصد ظرفیت رسیده و در سال جاری تولید به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

وی بیان کرد: سرمازدگی باغات انار ساوه علاوه بر بروز خسارت مالی به حوزه باغداری موجب شد تا پس از انجام عملیات کف بر کردن، درختان انار جایگزین درختان قدیمی شوند و در بخش اعظمی از باغات قدیمی درختان جوان به بار بنشینند.

خلیلی افزود: باغات انار ساوه هم اکنون در مرحله برگ دهی و در آستانه فرآیند گل دهی هستند و خوشبختانه از وضعیت خوبی برای باردهی و تولید محصول با عملکرد استاندارد و عادی برخوردارند. با وجود سرمازدگی بهاره امسال بیم آن می‌رفت که به باغات انار نیز آسیب وارد شود، اما خوشبختانه یاقوت سرخ ساوه از این بلای طبیعی در امان ماند.

گفتنی است، با ورود یک جبهه هوای سرد در آذرماه سال ۱۳۹۵ که منجر به کاهش محسوس دمای هوای کشور شد، بخش اعظمی از باغات و مزارع کشور از جمله شهرستان ساوه که قطب کشاورزی استان مرکزی است، آسیب جدی دیدند.

سرمازدگی آذرماه سال ۱۳۹۵ که تکرار خاطره تلخ سرمازدگی سال ۱۳۸۶ بود منجر به کف‌بر شدن بیش از ۹۰ درصد درختان انار شهرستان ساوه شد و بالغ بر ۵۳۲ میلیارد تومان به انارستان‌های ساوه خسارت زد.

به دلیل آسیب جدی که به باغات انار ساوه در پی سرمازدگی سال ۱۳۹۵ وارد شده بود، درختان نتوانستند عملیات گل‌دهی و باردهی را به صورت مطلوب انجام دهند و طی این سه سال تنها انار درجه دو و سه در باغات تولید شده است.

سرمازدگی سال ۹۵ منجر به بروز خسارت جدی در باغات انار ساوه شد و از مجموع ۱۱ هزار هکتار باغات انار ساوه حدود ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار دچار سرمازدگی شدید شده و کف‌بر شدند.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

26 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان مرکزی خریداری شد