از کتابخانه‌ای که مورد عنایت رهبری است تا روانه کردن جوانان بی‌بضاعت به خانه بخت در مسجدی تراز


 از کتابخانه‌ای  که مورد عنایت  رهبری است تا روانه کردن جوانان بی‌بضاعت به خانه بخت در مسجدی تراز

حجت‌الاسلام مطلبی با بیان‌اینکه کتابخانه مسجد جامع ابوذر با دارا بودن 30 هزار جلد کتاب یکی از کتابخانه‌های فعال تهران محسوب می‌شود، گفت: مقام معظم رهبری نیز اخیراً و پس از پخش مستندی از این کتابخانه در سیما 1300 جلد کتاب به این کتابخانه اهدا کردند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش فعالی را در محله‌ها ایفا کرده اند. در دوران دفاع مقدس، این مکان‌ها، پایگاه‌های جنگ و مبارزه را برعهده داشتند و امروزه، با فعالیت‌ها و کارکردهای اجتماعی و فرهنگی که دارند؛ نقش پر رنگ خود را در محله‌ها حفظ کرده‌اند. یکی از این مساجد فعال که به همت امام جماعت و اهالی محله توانسته به عنوان قطب فرهنگی منطقه تبدیل شود، مسجد جامع ابوذر در منطقه ابوذر در محله قدیمی فلاح منطقه 17 تهران است. این مسجد یکی از پایگاه‌های منطقه ۱۷ معروف به دارالشهدای تهران محسوب می شود و مراسم رسمی و مذهبی منطقه ۱۷، بیشتر اوقات در این مسجد برگزار می‌شود.

ترور نافرجام مقام معظم رهبری در ششم تیرماه سال 60 در این مسجد اتفاق افتاد. مسجد جامع ابوذر دارای بخش های فعالی همچون کانون فرهنگی هنری، کتابخانه، مهدکودک و پیش دبستانی، مرکز نیکوکاری و حوزه علمیه است که از این طریق توانسته جوانان بسیاری را جذب فعالیت های این مسجد کند و به اهالی محله نیز خدمات گوناگون اجتماعی و فرهنگی ارائه دهد.

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر به دلیل فعالیت های قرآنی گسترده در سال گذشته در رویداد ملی «فهما» رتبه دوم و در استان تهران نیز رتبه سوم را به عنوان کانون فعال کسب کرده است. از این رو، به منظور تشریح فعالیت های گوناگون و متنوع مسجد جامع ابوذر با حجت الاسلام «محمد مطلبی»، مدیر کانون فرهنگی هنری این مسجد گفت و گویی ترتیب داده ایم که مشروح آن را می خوانید:

مسجد جامع ابوذر یکی از مساجد فعال در منطقه 17 تهران محسوب می شود، یکی از بخش های فعال این مسجد کتابخانه آن است در مورد فعالیت کتابخانه مسجد برایمان توضیح بفرمایید.

مسجد جامع ابوذر یکی از مساجد فعال در منطقه 17 دارالشهدای تهران است. همان گونه که اشاره شد یکی از بخش های فعال این مسجد، کتابخانه است که این کتابخانه با دارا بودن بیش از 30 هزار جلد کتاب به مخاطبان خود اعم از همه گروه های سنی خدمات ارایه می دهد.

دو سال قبل وقتی گزارشی از فعالیت های کتابخانه و مسجد جامع ابوذر از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. مقام معظم رهبری که این برنامه مستند را از سیمای جمهوری اسلامی ایران مشاهده کرده بودند، فرمودند که این مسجد دارای کتابخانه فعال و زیبایی است، به همین جهت تصمیم گرفتند که 115 جلد کتاب به کتابخانه مسجد اهدا کنند و اکنون این کتاب ها در کتابخانه مسجد برای عموم مردم قابل استفاده است.

یکی دیگر از بخش های مسجد جامع ابوذر مرکز نیکوکاری است فعالیت های این مرکز در چه محورهایی است؟

مرکز نیکوکاری مسجد جامع ابوذر یکی دیگر از بخش های فعال این مسجد است. با توجه به اینکه تعدادی از خانواده های نیازمند تحت پوشش این مرکز هستند، همه ساله کمک های قابل توجهی از سوی مرکز نیکوکاری به این نیازمندان در بخش های مختلف اعم از اشتغال آفرینی، درمانی و توزیع سبد کالا صورت می گیرد. علاوه برآن پس از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دستگیری از محرومین و افراد کم برخوردار در قالب رزمایش مواسات و همدلی مومنانه از همان ابتدا یک ستادی در کانون مسجد با حضور فعالین مسجد و پایگاه بسیج مسجد جامع ابوذر تشکیل شد و حدود 300 بسته معیشتی با کمک های مردمی جمع آوری و میان خانواده های نیازمند تحت پوشش و تازه شناسایی شده توزیع شد.

همچنین توزیع مواد ضدعفونی کننده و رسیدگی به خانواده های نیازمند تحت پوشش مسجد یکی از برنامه ها و رویکردهای این مسجد بوده است که این کمک ها همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر نیز در حال آماده سازی 300 بسته معیشتی دیگر برای خانواده های نیازمند هستیم. همچنین توزیع گوشت قربانی گرم، توزیع میوه میان مددجویان مرکز نیکوکاری مسجد، تهیه و آماده سازی کالا برگ های غذایی در طرح اطعام مهدوی بخش دیگری از فعالیت های خیرخواهانه مرکز نیکوکاری در این مسجد است.

مسجد در تهیه و توزیع ماسک برای مقابله با شیوع کرونا چه فعالیت های انجام داده است؟

یکی دیگر از فعالیت های فعالان کانون برای مبارزه با کرونا، راه اندازی کارگاه ماسک دوزی در فضای کتابخانه مسجد بود که در این زمینه 12 چرخ خیاطی آماده شد و خانواده های تحت پوشش مسجد و کسانی که در حوزه خیاطی مهارت داشتند و به دلیل کرونا بیکار شده بودند به صورت رایگان اقدام به تولید 50 هزار ماسک کردند که پس از آن این ماسک ها در میان نمازگزاران و اهالی محله توزیع شد. درصددیم که از چند روز آینده مجددا کارگاه دوخت ماسک را در مسجد با توجه به شرایط موج دوم کرونا راه اندازی کنیم.

در بحث تهیه جهیزیه برای جوانان در شرف ازدواج و نیازمند، چه اقداماتی از سوی مسجد جامع ابوذر صورت می گیرد؟

یکی از رویکردهای مسجد جامع ابوذر تهیه جهیزیه برای جوانان نیازمند در شُرف ازدواج است. اخیرا در شب ولادت امام رضا(ع) به صورت نمادین سه جهیزیه در مسجد به نمایش گذاشته شد و بعد از آن بود که مردم نزدیک به 80 میلیون تومان کمک برای تهیه جهیزیه 10 جوان نیازمند کمک کردند که قرار است در ایام دهه ولایت و امامت کالاهای مورد نیاز برای این جوانان خریداری و در منزلشان تحویل داده می شود. اولویت ما برای اهدای این اقلام برای افراد نیازمندی است که در یکی و دو ماه آینده قرار است زندگی مشترکشان را آغاز کنند.

فعالیت های مرکز نیکوکاری مسجد جامع ابوذر در محور اشتغال آفرینی چه کیفیتی دارد؟ مسجد در بحث خدمات درمانی چه فعالیت هایی می کند؟

مرکز نیکوکاری مسجد جامع ابوذر در زمینه اشتغال برای کسانی که در کرونا بیکار شدند، بویژه بانوان سرپرست خانواده وار به این شکل است که به عنوان مثال اگر زن سرپرست خانواری در خیاطی مهارت داشته باشد، با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) برای وی چرخ خیاطی مهیا می کنیم تا آن شخص از این طریق بتواند کسب درآمد کند. در حال حاضر از این طریق 15 زن سرپرست خانوار مشغول به کار شده اند.

در بحث درمان هم با چند مجموعه درمانی خیریه تفاهم نامه به امضا رسانده ایم که خانواده هایی که به آنها معرفی کرده ایم کار درمانشان به صورت رایگان انجام شود و اگر به دارو نیاز داشته باشند، از طریق این مراکز درمانی برای آنها دارو تهیه می کنیم.

مسجد جامع ابوذر در بحث حجاب و عفاف نیز فعالیت های گسترده ای در طول سال انجام می دهد، بخش هایی از این فعالیت ها را برایمان بفرمایید؟

فعالان کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر به صورت مناسبتی در طول سال در چند نوبت اقدام به برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب می کنند. خواهران عضو کانون با تولید کنندگان منصف ارتباط برقرار و چادر و محصولات عفاف و حجاب را به قیمت بسیار ارزان تر از دیگر مرکز خرید و فروشگاهها تهیه و با برپایی غرفه ای در مسجد به فروش می رسانند.

علاوه بر آن کتب مربوط به عفاف و حجاب نیز به نمایش گذاشته می شود و به فروش می رسد. ضمن اینکه دوره های بصیرت افزایی هم برای بانوان در مسجد به همت کانون در طول سال برگزار می شود.

برنامه های کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر در ایام اوقات فراغت تابستان به چه شکلی در حال برگزاری است؟ هسته عملی مسجد در چه محورهایی فعالیت می کند؟

برنامه های اوقات فراغت کانون از اردیبهشت ماه برای مقاطع سنی کودک و نوجوان وجوان در حال برگزاری بود که از هفته گذشته که شاهد موج دوم بحران کرونا بودیم این برنامه ها به صورت موقت تعطیل شد، در حال حاضر این برنامه ها به صورت مجازی برگزار می شود. کلاس های ورزشی، آموزشی و قرآن و قصه خوانی و داستان های قرآنی از جمله این برنامه ها است.

مسجد جامع ابوذر دارای تیم علمی متشکل ازدانشجویان ممتاز دانشگاههای دولتی است که این افراد همه ساله دانش آموزانی را که در کنکور دانشگاه ها شرکت می کنند، رصد و آزمون و مشاوره های درسی برای آنها برگزار می کنند و اکنون نیز از طریق مجازی مشاوره درسی به این دانش آموزان ارایه می شود. خوشبختانه همه ساله فعالان این مسجد در کنکور سراسری و دانشگاه های دولتی و با رتبه های خوب قبول می شوند.

پایان پیام/40

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ندبه‌خوانی مرتضی طاهری در مسجد جمکران/جشن ولادت عقیله بنی‌هاشم(س) با حضور منتظران