محرم فرصت تبیین نسبت شیعه با سیره و مرام اباعبدالله (ع) است


محرم فرصت تبیین نسبت شیعه با سیره و مرام اباعبدالله (ع) است

حجت الاسلام الله اکبری گفت: باید به نسبت ما شیعیان با اعمال، مرام، سیره و رفتار امام حسین علیه السلام و بخصوص عزاداری‌های سالار شهیدان (ع) نگاه جدی و عمیقی داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نهضت عاشورا نیز به مثابه یک قیام تحول ساز در بستر تاریخ مبتنی بر نظام اندیشه ای و تحلیلی امام حسین (ع) به وقوع پیوست این قیام هدفمندی خلقت و آفرینش، باور به علیت در حوادث در کنار به رسمیت شناختن نقش اراده و اختیار انسانی در ایجاد تغییرات و مسوولیت دینی در قبال حوادث و نگرشی یکپارچه نسبت به شناخت و تعریف «قدرت» به عنوان بخشی از حق و فهمی تاریخ ساز از حضور در هستی برای انسان را نشان می دهد.

در واقع قابل تامل ترین موضوع در مورد نهضت امام حسین (ع)، نه نتیجه مقطعی و حتی نتایج اخلاقی آن بلکه درک عمیق تاریخ سازی انسان های آگاه به موجودیت خود در هستی برای آینده است. لذا تبیین حرکت امام، ضرورت تامل در فلسفه و تاریخ از دیدگاه اسلام را می طلبد و نیز این حرکت یک جنبش پویای تاریخ ساز با ماهیت دینی است که بدون در نظر گرفتن بعد جهانی تاریخی و نگاه پویایی شناسی اجتماعی یا جامعه شناسی تاریخی، جایگاه واقعی و تاریخی آن کمتر قابل درک است.

بنابراین گزارش حجت الاسلام دکتر الله اکبری، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به لزوم تطبیق رفتار و کردار شیعیان با سیره امام حسین(ع) گفت: در مورد شخصیت والای حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام به آسانی و به گزاف نمی توان سخن گفت اما می‌توان به موضوع مهم و اساسی نسبت ما شیعیان با اعمال، مرام، سیره و رفتار امام حسین علیه السلام و بخصوص عزاداری‌های سالار شهیدان نگاه جدی و عمیقی داشت.

این کارشناس مذهبی با تبیین اختلاف نظر عالمان شیعی پیرامون تفسیر واقعه عاشورا تصریح کرد: بر این اساس از گذشته های دور تاکنون یک اختلاف نظر مهم در میانه عالمان و بزرگان شیعه در خصوص ورود و نگاه به قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام وجود داشته است. برخی از از اندیشمندان و عالمان مذهب شیعه نگاه به عاشورا را از دریچه هدف انگیزش قیام تبیین کرده و درس هایی مانند ستم ستیزی، ظلم ناپذیری، مطالبه حقوق، مطالبه عدالت، مطالبه رفع انواع تبعیض و فساد را استنباط می کردند.

وی با بیان این مطلب که هدف مندی در حماسه عاشورا مدخل ورود برخی از عالمان شیعی به این حادثه بزرگ است؛ عنوان کرد: در واقع این دسته از عالمان شیعه اهداف و انگیزه قیام امام حسین علیه السلام را مدخل ورود و شناسایی این قیام مقدس قرار می‌دادند.

حجت الاسلام الله اکبری با اشاره به نگاه دیگر عالمان شیعی بر مبنای نکوداشت حماسه عاشورا افزود: برخی دیگر از عالمان شیعه نگاه دیگری به حماسه عاشورا دارند آنها برخی از روایات اهل بیت علیهم السلام و معصومین سلام الله علیهم اجمعین را مبنای ورود به قیام امام حسین علیه السلام قرار می دهند. برهمین اساس در برخی از روایات منقول از ائمه معصومین علیهم السلام بر بزرگداشت، نکوداشت و تکریم و فداکاری امام حسین علیه السلام در روز عاشورا تاکید شده است.

پایان پیام/296

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

طرح ملی مساجد پایگاه قرآنی محور نشست هم اندیشی مدیران کانون های مساجد