ارائه فناوری «تامیک» برای جذب 70 درصد از آلایندگی ترمز


ارائه فناوری «تامیک» برای جذب 70 درصد از آلایندگی ترمز

در یک تلاش مشترک «Transdev»، «Tallano Technologies» و «IVECO BUS» در حال آزمایش «TAMIC» یک فناوری پیشگام با هدف از بین بردن ذرات ریز آزادشده هنگام ترمز اتوبوس‌ها هستند.

این ابتکار که برای آزمایش‌های گسترده در اواخر سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است، با مقررات زیست‌محیطی آینده اروپا، با تمرکز بر انتشار گازهای گلخانه‌ای از حمل‌ونقل عمومی هماهنگ است.
فناوری تامیک بیش از ۷۰ درصد از ذرات ریز و بسیار ریز را جذب می‌کند. این فناوری سازگار با اتوبوس‌های جدید موجود در بازار اروپاست.

تامیک در ابتدا روی سه دستگاه اتوبوس شهری «IVECO BUS» آزمایش شد و برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که این آزمایش روی ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز انجام شود.

انجام این آزمایش در مقیاس بزرگ‌تر امکان تجزیه و تحلیل جامع را در یک محیط واقعی فراهم می‌کند.

تامیک که توسط «Tallano Technologies» پس از تحقیق و بررسی گسترده توسعه یافته است، بیش از ۷۰ درصد از آلاینده‌های تولیدشده توسط اصطکاک لنت‌ترمز روی دیسک‌های اتوبوس را جذب و بازیافت می‌کند.

شایان ذکر است یک دستگاه اتوبوس شهری سالانه به‌طور متوسط حدود ۴ کیلوگرم ذرات ترمز را در محیط‌زیست منتشر می‌کند.

عملکرد این فناوری فرآیندی چندمرحله‌ای دارد. درابتدا عمل مکش توسط یک شیار در لنت‌ترمز آغاز می‌شود. در مرحله دوم بیش از ۷۰ درصد ذرات جذب می‌شوند.

فیلتراسیون مرحله بعدی این فناوری است که تضمین می‌کند ذرات به‌طور ایمن نگهداری می‌شوند. بازیافت مرحله بسیار مهم این فناوری است و امکان استفاده مجدد از مواد جمع‌آوری‌شده در این فناوری فراهم شده است.

به‌گفته آژانس انتقال زیست‌محیطی «ADEME» درحالی که انتشار گازهای گلخانه‌ای از اگزوز خودروها به‌دلیل فیلترهای ذرات پیشرفته کاهش یافته، انتشار ذرات ناشی از ترمز گرفتن و چرخش لاستیک خودرو و سایش جاده همچنان نگران‌کننده است.

درواقع این ذرات نه تنها سلامتی بشر را به‌شدت تهدید می‌کنند، بلکه تخریب محیط‌زیست را نیز به‌همراه دارند. زیرا با ورود به‌سیستم‌های آب شهری، آلایندگی گسترده‌ای ایجاد می‌کنند.

این پروژه بر تعهد مشترک برای افزایش یکپارچگی زیست‌محیطی حمل‌ونقل عمومی تاکید می‌کند.

این ابتکار با رعایت و پیش‌بینی استانداردهای اتحادیه‌اروپا، نه تنها به‌دنبال بهبود سلامت عمومی است، بلکه شرکت‌ها را به‌عنوان پرچم‌داران نوآوری حمل‌ونقل پایدار معرفی می‌کند.

آزمایشات ۲۰۲۴ قرار است معیار جدیدی را در مسئولیت زیست‌محیطی ایجاد کند. این روند به‌خودی خود منجر به‌توسعه صنعتی این فناوری می‌شود.

این رویکرد جامع، سازگاری سیستم را نه تنها برای اتوبوس‌های جدید، بلکه برای مقاوم‌سازی ناوگان موجود تضمین کرده و راه را برای پذیرش گسترده در بخش حمل‌ونقل عمومی هموار می‌کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین