مسجدی که قلب مقاومت در دوران دفاع مقدس بود


مسجدی که قلب مقاومت در دوران دفاع مقدس بود

مسجد جامع خرمشهر به عنوان نماد مقاومت در دوران دفاع مقدس شناخته می‌شود، این مسجد سی‌هزارمین اثر تاریخی ایران است که در سال 1390 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد وکانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت. این عملیات توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد.

اما آنچه که رزمندگان اسلام را برای آزادی این شهر ترغیب می‌کرد،اولاً فرمان امام خمینی (ره) و دوم، نقطه اتصال آنها در خرمشهر بود. نقطه اتصالی که محل برنامه ریزی، پشتیبانی و گاهی پرکشیدن نیروهای انقلاب بود. نقطه ای به نام مسجد جامع خرمشهر. به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیتالمقدس، با مسجد جامع خرمشهر بیشتر آشنا می‌شویم.

مسجد جامع خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر، مسجدی نام‌آشنا برای تمام مردم ایران و حتی توریست‌های خارجی است. این مسجد را می‌توان تنها بنایی دانست که بدون شاخص‌های تاریخی و معماری در کنار سایر مکان‌های معماری تاریخی در ایران می‌درخشد و مورد توجه قرار گرفته است. مسجد جامع خرمشهر در مرکز شهرخرمشهر، واقع شده و از دیرباز به دلیل قرار گرفتن آن در کنار بازارهای باصفای خرمشهر به‌عنوان یکی از مساجد پرتردد شهر شناخته می‌شد. این مسجد بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۴۸، قطعه زمینی از ضلع غربی به مسجد اضافه و به‌صورت فعلی تجدید بنا شد. در اثر جنگ تحمیلی دو گلدسته مسجد کاملاً تخریب و گنبد بزرگ نیز بر اثر توپ دشمن آسیب دید.

مسجد جامع و جنگ تحمیلی خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر قلب شهر و قلب تپنده ملت ایران بود. این بنا علاوه بر قدمت تاریخی و ارزش معماری دارای ارزش‌های معنوی در مکان و موقعیت قرارگیری در این شهر است. این مکان جایی است که ایمان و معنویت رزمندگان معادلات را برهم می‌زند.

این مسجد در میان هزاران مسجد دیگر در گستره کشورمان دارای نقش برجسته‌ و اثربخشی در طول دوران دفاع مقدس بوده به‌طوری که اگر این مسجد نبود در همان روزهای نخست خرمشهر به اشغال دشمن در می‌آمد، مسجد خرمشهر با پشتیبانی از رزمندگانی که از شهر دفاع می‌کردند، در واقع مرکز ثقل دفاع جانانه این شهر بوده است.

زمانی که جنگ در مرز شلمچه آغاز شد، سپاه (تازه در خرمشهر شکل‌ گرفته بود) به همین جهت مسجد جامع خرمشهر را به‌عنوان قرارگاه نیروهای مقاومت مردمی انتخاب می‌کند.نیروهای مقاومت موفق می‌شوند که ۴۵ روز ارتش تا دندان‌ مسلح دشمن را در کوچه و پس‌کوچه‌های شهر نگه‌ دارند و در این مدت مسجد جامع، کانون مقاومت بود. مسجد جامعی که نقش بیمارستان و ستاد عملیات مقاومت شهر را بر عهده داشت در تیررس دشمن قرار گرفت و به شدت آسیب دید.

مسجدی که قلب مقاومت در دوران دفاع مقدس بود

مسجد جامع خرمشهر، قلب شهر بود. مادری بود که فرزندان خویش را زیر بال و پر گرفته بود و در بی پناهی پناه داده بود و تا بود مظهر ماندن و استقامت بود و زمانی که خرمشهر به اشغال متجاوزان درآمد، و مدافعان ناگزیر شدند که به آن سوی شط خرمشهر کوچ کنند، باز هم مسجد جامع، مظهر همه آن آرزویی بود که جز در بازپس گیری شهر برآورده نمی شد. مسجد جامع، همه خرمشهر بود. همة ایران، مسجد جامع با تمام جراحاتش ایستاد تا اسطوره مقاومت مردم باشد تا روزی بار دیگر نوای نماز و صدای مناجات فرزندانش را بشوند و در نهایت این شهر پر حادثه پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ در عملیات بیت المقدس آزاد شد. فتح خرمشهر انعکاس جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد.

سوم خرداد 61 خرمشهر، شهر خون، آزاد شد. رزمندگان داخل شهر شدند. مسجد جامع خوشحال بود! که فرزندانش را در آغوش می گرفت. رزمنده ها در و دیوار مسجد را می بوسیدند و گوشه ای ایستادند برای نماز، نماز شکر.

مسجد جامع خرمشهر سال‌ها است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بناها نه‌تنها در کشور بلکه در جهان معروف شده است، این مسجد سالانه میزبان خیل عظیم زائرانی از اقصی نقاط کشور و حتی گردشگران خارجی است.

طرح توسعه و سفت‌کاری مسجد جامع خرمشهر در سال ۱۳۹۴ کلید خورد و اکنون این مسجد به‌عنوان قطب فرهنگی خرمشهر شناخته می‌شود. این مسجد سی هزارمین اثر تاریخی ایران است که در سال ۱۳۹۰، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. بنایی مشابه این مسجد تاریخی، در باغ موزه دفاع مقدس در تهران، اتوبان حقانی، جنب پارک طالقانی ساخته شده است.

پایان پیام/40

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

وهابیت مسجد را تبدیل به مرکز ترویج تروریسم کرده است/ مساجد را پایگاه تبیین مکتب اهل‌بیت...