استان مرکزی کیت تشخیص اُمیکرون دارد/آغاز واکسیناسیون در مراکز جامع سلامت


استان مرکزی کیت تشخیص اُمیکرون دارد/آغاز واکسیناسیون در مراکز جامع سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: به منظور سهولت در دسترسی، در حال حاضر تمامی مراکز جامع سلامت در شیفت صبح تزریق واکسن را انجام می‌دهند.

دکتر سید محمد جمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت استان مرکزی در حوزه شیوع نوع جدید ویروس کرونا، اظهار کرد: خوشبختانه استان مرکزی جزو اولین استان‌هایی بود که کیت تشخیص اُمیکرون را در اختیار گرفت و در حال حاضر تمامی استان‌های همجوار نمونه‌های مشکوک به این سوش را به اراک ارسال می کنند و اگر در اراک تایید شود به مرکز پژوهش متالورژی رازی به منظور تعیین توالی ژنی ارسال می شود.

وی با تاکید بر اینکه تا امروز موردی از ابتلا به اُمیکرون در استان شناسایی نشده است، گفت: عدم شناسایی موردی از این سوش در استان به این معنی نیست که اُمیکرون در استان وجود ندارد، چراکه این نوع از ویروس در تهران شناسایی شده است و استان ما با پایتخت تعاملات و رفت‌وآمدهای بسیاری دارد، شاید فردی مبتلا شده باشد، اما به دلیل علائم سبک حتی برای انجام تست و آزمایش نیز مراجعه نکرده باشد.

جمالیان تصریح کرد: مطمئنا اُمیکرون به زودی در استان مرکزی شناسایی می‌شود و پیک بعدی را خواهیم داشت به همین دلیل رعایت پروتکل ها همچنان باید در صدر اولویت ها قرار گیرد.

وی با اشاره به برخی باورها در خصوص اُمیکرون گفت: اینکه مردم فکر می کنند این سوش سبک تر از پیک های دیگر است، درست نیست، زمانی که ویروس در جریان و گردش قرار گیرد مجدد حالت تهاجمی خود را پیدا می کند و بستری و مرگ و میر افزایش می یابد بر همین اساس مردم باید واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها جدی بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: شخصا پیش بینی می کنم که تا سه هفته دیگر (اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه) پیک بعدی کرونا در استان آغاز شود به همین دلیل باید مراقبت های جدی داشت، خوشبختانه در حال حاضر ۹۱ درصد جامعه هدف استان یک دوز و ۸۱ درصد نیز دو دوز واکسن را دریافت کرده اند و در برخی از افراد نوبت دوز سوم و یادآور است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی در تزریق دوز سوم، رتبه سوم کشور را در اختیار دارد، بیان کرد: به منظور دسترسی راحت تر مردم به مراکز واکسیناسیون، در حال حاضر تمامی مراکز جامع سلامت در استان در شیفت صبح تزریق واکسن را انجام می‌دهند و تنها کافی است افراد برای تزریق به اولین مرکز جامع سلامت در محله خود مراجعه کنند، در مصلی بیت المقدس همچنان از ساعت ۸ صبح تا ۱۳.۳۰ و ۱۴.۳۰ تا ۱۹ تزریق انجام می‌شود، همچنین در خیابان هپکو نیز کلینیک ساعی صبح ها فعال است و در صورت افزایش استقبال شیفت کاری این مراکز برای واکسیناسیون افزایش می‌یابد.

جمالیان با اشاره به اینکه تنوع واکسن در استان بسیار بالاست و انواع واکسن‌ها در اختیار است و مشکلی وجود ندارد، افزود: افرادی که سینوفارم دریافت کردند بهتر است همچنان سینوفارم تزریق کنند، دریافت کنندگان اسپوتنیک برای دوز دوم یا سوم واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک و دریافت کنندگان آسترازنکا نیز برای دوزهای بعدی آسترازنکا یا پاستوکووک تزریق کنند.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟