فرهنگ‌سازی نوش‌داروی ترویج ازدواج در جامعه است


فرهنگ‌سازی نوش‌داروی ترویج ازدواج در جامعه است

حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در روز یکم ذی‌الحجه توسط پیامبر اکرم (ص) به عقد یکدیگر درآمده‌اند و در کشور ما زوج‌های جوان بسیاری هستند که در 12 مرداد که روز ازدواج نامیده شده است که بسیاری از جوانان مراسم ازدواج خود را در این روز برپا می‌کنند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

اول ذیججه،‌ 12 مرداد که در تقویم ملی ما به عنوان روز ازدواج به ثبت رسیده فرصتی است که در زمینه فرهنگ‌سازی در ترویج این سنت حسنه بیشتر تلاش شود. در سال‌های اخیر با آمار و ارقام تصاعدی طلاق در استان مواجه شده‌ایم که در مقابل آن کاهش آمار ازدواج نسل جوان می‌تواند یک زنگ خطر جدی باشد. در حالیکه به بحران‌های طبیعی مانند زلزله، سیل و ... بهاء می‌دهیم باید مواظب تبعات زلزله‌های اجتماعی همانند کاهش آمار ازدواج نیز باشیم.

روز ممنوعیت طلاق

اداره کل ورزش و جوانان فارس به عنوان یکی از حامیان اصلی فرهنگی در امر ازدواج، اقدامات خوبی در سال‌های اخیر در راستای تسهیل ازدواج جوانان به انجام رسانده است، «علی رضایی» در گفتگو با شبستان و تبریک 12 مرداد ماه به عنوان آغاز هفته ازدواج می‌گوید: اداره کل ورزش و جوانان فارس در این هفته دبیر ستاد ملی ازدواج در استان است و برنامه‌های متعددی را در این حوزه برپا می‌کند.

معاون جوانان و امور فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان فارس ادامه می‌دهد: پرداختن به حوزه فرهنگی در امر ترویج ازدواج جوانان از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی در استان به اجرا درمی‌آید.

وی با اشاره به توافقی که میان اداره کل ورزش و جوانان فارس با دادگستری استان به انجام رسیده است، اظهار می‌کند: مقرر شده است تا در روز 12 مردادماه ثبت طلاقی انجام نشود و در یک حرکت نمادین هیچ قاضی، حکم طلاق صادر نکند.

رضایی می‌افزاید: همچنین تا پایان هفته ازدواج، دادگستری استان در راستای ثبت حداقل تعداد طلاق اقدام کند تا حرکت موثری در مقابل افزایش آمار طلاق در جامعه داشته باشیم.

آموزش به سربازان

معاون جوانان و امور فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان از انعقاد تفاهم‌نامه با نیروهای مسلح خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: بر اساس این تفاهم وزارت ورزش و جوانان موظف به ارایه آموزش‌های مهارت زندگی و آموزش پیش از ازدواج به سربازان این نیروها می‌شود.

رضایی می‌افزاید: بر این اساس مشاوران ما به پادگان‌ها اعزام می‌شوند تا سربازان را که از اقشار جوان و در سن ازدواج هستند را با مهارت‌های لازم در این حوزه برای انجام یک ازدواج خوب بر اساس یک انتخاب خوب آشنا کنند.

در مسیر ازدواج

رضایی با تاکید بر انجام برنامه‌های متعدد دیگری در این هفته می‌گوید: اداره کل ورزش و جوانان استان با تعامل با شهرداری‌ها از آنها خواسته است تا در تبلیغات محیطی این هفته موضوع ازدواج را مد نظر قرار دهند.

وی ادامه می‌دهد: با مکاتبه با ائمه جمعه استان بخشی از خطبه‌های نماز جمعه گذشته و جمعه آینده به موضع ازدواج جوانان اختصاص یافته است و همچنین کاربرگ‌هایی تحت عنوان طرح «در مسیر زندگی» که 15 مردادماه رونمایی می‌شود، به زوج‌های جوان که در این هفته ازدواج می‌کنند، در همکاری با دادگستری استان اهداء می‌شود تا از جلسات مشاوره رایگان برخوردار شوند.

این مقام مسئول اضافه می‌کند: برای خانواده شهداء به عنوان الگوهای خوب ازدواج 15 مرداد در مجتمع طلائیه شیراز جشن پیوند حضرت علی (ع) و فاطمه (س) برگزار خواهد شد.

رضایی از انجام یک پژوهش دانشگاهی خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: دانشگاه شیراز توسط استاندار فارس موظف به انجام پژوهش در حوزه مزایا و معایب ازدواج دانشجویی در سال جاری شده است تا نتایج آن به عنوان یک راهکار مناسب به جامعه ارایه شود.

وی می‌افزاید: در سال 97 اداره کل ورزش و جوانان فارس صدها کارگاه رایگان پیش از ازدواج در سراسر استان برگزار کرده است که برگزاری آنها امسال نیز تداوم دارد و برای کارکنان دولتی شرکت‌کننده در این کارگاه‌ها گواهی 16 ساعت آموزش ضمن خدمت نیز صادر می‌گردد.

رضایی معتقد است: جامعه باید ازدواج را به عنوان یک ارزش بپذیرد و مانند گذشته، ازدواج را نشانه توانمندی فرد بدانند.

وی همچنین اداره کل ورزش و جوانان استان را در پرداخت وام‌های اشتغال و افزایش میزان وام ازدواج به زوجین از حامیان اصلی معرفی می‌کند که از محل اعتبارات خود به ازدواج جوانان دریغ نکرده است.

مشاوره‌های موثر

انتخاب از روی آگاهی اغلب کمتر به جدایی زوج‌های جوان منتهی می‌شود و امروز دسترسی به این آگاهی با برخورداری به راه‌های شناخت از طریق مشاوره بسیار تسهیل شده است، «حمید آذرمی» هم با اشاره به تداوم ارائه مشاوره‌های ازدواج بهزیستی می‌گوید: در هفته ازدواج در خصوص مشاوره‌های تلفنی و حضوری 1480 تاکید بیشتری به خرج داده می‌شود.

مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز می‌افزاید: مشاوره‌های تلفنی مراکز «1480» با جدیت تمام در خدمت جوانانی است که در آستانه ازدواج بوده و تصمیم به ازدواج دارند.

وی با تاکید بر مشاوره به عنوان عامل موفقیت در ازدواج عنوان می‌کند: مشاوره‌های پیش از ازدواج در انتخاب آگاهانه و موثر در انجام ازدواج‌های باثبات و کاهش آمار طلاق نقش بسزایی دارند.

آزرمی ادامه می‌دهد: بهزیستی شهرستان شیراز همچنین در حوزه ارائه مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج عملکرد مطلوبی دارد که در تصمیم‌گیری برای ازدواج موفق نقش موثری ایفا می‌کنند و راهنمای خوبی برای جوانان به شمار می‌رود.

ترویج سنت‌های حسنه

بسیاری از جوانان امروز به ویژه آقایانی که در سن ازدواج هستند، مهریه سنگین را مانعی برای ازدواج کردن می‌بینند چرا که مهریه را به عنوان هزینه‌ای که «چه کسی داده و چه کسی گرفته» باور ندارند. متاسفانه بسیاری از مطالبات مهریه از سوی زوجه با زندانی شدن زوج‌هایی که توان پرداخت ندارند منجر می‌شود،‌ حجت الاسلام «سید مرتضی شیرازی» با تاکید بر ترویج سنت‌های حسنه دینی در امر تسهیل ازدواج جوانان به خبرنگار ما می‌گوید: سادگی ازدواج بانو فاطمه زهرا (س) می‌تواند سر لوحه بانوان جوانان امروز در امر ازدواج قرار بگیرد.

این کارشناس مذهبی می‌افزاید: برگزار کردن مراسم ازدواج این بانوی اسلام در مسجد پیامبر (ص) آموزه و سنت ارشمندی است که امروز نیز می‌توان با حفظ شان مساجد مراسم ازدواج جوانان را در این اماکن مقدس برگزار کرد.

مسئول دفتر آیت الله العظمی سید محمدباقر شیرازی (ره) شعبه شیراز اضافه می‌کند: کانون فرهنگی مساجد نقش ارزنده در ترویج ازدواج آسان دارند و در عناوین حسنه‌ای همچون «بهترین عروس با مهریه کم» می‌توانند نقش آموزنده به نسل جوان و خانواده‌ها داشته باشند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به رویه مقام معظم رهبری در مورد خواندن خطبه عقد برای زوج‌هایی که مهریه عروس بیش از پنج سکه نباشد، بیان می‌کند: این اقدام موثری برای تشویق پسران جوان برای تشویق به ازدواج است زیرا مهریه بالا همواره سدی در مقابل آنها برای تصمیم به ازدواج است.

حجت الاسلام شیرازی معتقد است: اعمال و ترویج این روش حسنه در دفاتر ثبت ازدواج روش نیکویی می‌تواند باشد و لازم است تا با فرهنگ‌سازی مناسب در جهتی گام برداریم که به جای آمار روز افزون طلاق در استان، شاهد انجام ازدواج‌های عاطفی و پایدار باشیم.

کم کردن توقع، تجملات و ساختن زندگی بر اساس عاطفه و مهربانی می‌تواند در ثبت آمار ازدواج و پیشگیری از طلاق تاثیرگذار باشد به شرط آنکه فرهنگ ارزشمند بودن ازدواج و کانون خانواده روز به روز تقویت شود.

گزارش: مریم شمالیان

پایان پیام/664

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!